Aarhus-baseret XR Startup rejser igen et tocifret millionbeløb

Den nye investering illustrerer en vigtig milepæl på Aarhus-startuppens rejse, som signalere tillid til deres teknologi og giver plads til at kunne ekspandere til udlandet.

Et flertal af nye teknologier strømmer ind i mange forskellige industrier i tiden, mens der i Aarhus arbejdes hårdt på, at integrere nogle af dem ind i vores hverdag. SynergyXR har lavet løsninger for integreringen af XR-teknologi (Extended Reality) og spatial computing løsninger ind i forskellige industrielle aktiviteter. Det hårde arbejde har resulteret i en ny investering og et nyt partnskab.

Et strategisk partnerskab

Den finske kapitalfond Kvanted har ledt en investeringsrunde på cirka 15 millioner kroner sammen med eksisterende investorer EIFO, Innovestor, North-East Ventures og Aura Ventures.

Som økonomisk støtte er investeringen i sig selv en katalysator for vækst, men det signalerer samtidig også tillid til SynergyXR’s teknologi. Med den nye kapitalindsprøjtning planlægger SynergyXR, at udvide til nye markeder i Nordeuropa og USA med henblik på, at styrke sin position som førende inden for XR-området.

Eerik Paasikivi, Stifter og partner af Kvanted, fremhæver det strategiske samspil og de høje forventninger til samarbejdet.

“Vi er begejstrede for at nære innovations-ilden ved at indgå partnerskab med pionerer, der redefinerer grænserne for software og hardware. SynergyXR skaber ikke bare teknologi; de former fremtiden for industriel digital transformation. Deres afprøvede softwareløsning lover at revolutionere fremstillings- og forarbejdningsindustrierne ved at tilbyde enestående muligheder for medarbejderudvikling og procesforbedring. Dette er den form for håndgribelig, transformative værdi, vi er begejstrede for at støtte.”

En konkurrencefordel

Den digitale transformation er kommet og den forsvinder ikke bare. Men der kan være mange fordele ved digitaliseringen, fordi det giver organisationer mulighed for at tilpasse sig stadigt skiftende regler og reguleringer.

Mads Troelsgaard, administrerende direktør hos SynergyXR argumenterer ligeledes for, at virksomhedens industriafprøvede teknologi udgør en konkurrencemæssig fordel:

“I det dynamiske digitale landskab i dag handler transformation ikke bare om at forblive relevant; det handler om at tage føringen med teknologi, der allerede har bevist sin værdi. På trods af et strammere investeringsklima er vores evne til ikke kun at fastholde vores betroede investorer, men også at byde Kvanted velkommen i vores kreds, et bevis på vores visions styrke og vores teknologis indflydelse. Dette partnerskab markerer et afgørende skridt mod at accelerere vores vækst på tværs af Norden og Storbritannien – og Europa og USA, også – og sætter nye standarder for succes i vores branche.”

Hvad er XR (Extended Reality?

XR (Extended Reality) er en bred overordnet betegnelse, der omfatter rumlig databehandlingsteknologier, herunder virtual reality (VR), augmenteret virkelighed (AR) og blandet virkelighed (MR).

Artiklen indgår i en række af artiklerne fra Grow Aarhus sektionen, som er skabt i partnerskabet mellem TechSavvy Media og Tech City Aarhus, som Aarhus Kommune indgår i. Formålet med artiklerne er at skabe endnu mere synlighed om det aarhusianske tech-miljø og innovationsøkosystem.

Artiklen indgår i en række af artiklerne fra Grow Aarhus sektionen, som er skabt i partnerskabet mellem TechSavvy Media og Tech City Aarhus, som Aarhus Kommune indgår i. Formålet med artiklerne er at skabe endnu mere synlighed om det aarhusianske tech-miljø og innovationsøkosystem.

Sidst opdateret: 8. marts 2024