Kunstig intelligens skal være med til at løse klimaudfordringen

TechCircle’s nye challenge fokuserer specifikt på at finde og synliggøre kilder til CO2-udledninger ved hjælp af kunstig intelligens. Og din virksomhed kan komme med.

Der skal sættes skub i den grønne omstilling ved, at udfordre virksomheder til at bruge kunstig intelligens til at tackle klimadata.

TechCircle, Midtjyllands digitale innovationshub, introducerer derfor et spændende initiativ, et Challenge-program, som har til formål at identificere og fremhæve CO2-emissioners kilder ved brug af kunstig intelligens.

Dette program henvender sig til små og mellemstore virksomheder i regionen og sigter mod at udforske og udnytte potentialet i kunstig intelligens til at adressere klimaudfordringer. Programmet er resultatet af et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Aarhus Kommune og Ringkøbing Skjern Kommune

”Vi er nysgerrige på, hvordan kunstig intelligens kan bruges. Vi har en formodning om, at AI-algoritmer kan bruges til at håndtere store mængder af data på en hurtig og præcis måde. Og det er netop det, vi gerne vil udbyde i denne challenge," siger Bo Fristed, der er chef for ITK i Aarhus Kommune, som er den afdeling der er Aarhus Kommunes operatør ind i TechCircle, og fortsætter:

"For ikke alene er retvisende og handlingsangivende klimaregnskaber afhængige af så veludviklede datagrundlag som muligt – der ligger også rigtigt gode forretningsudviklingsmuligheder for danske virksomheder, hvis de kan udvikle bedre måder at høste data på til klimaregnskaber, som både offentlige og private virksomheder er afhængige af.”

Et bredt tilbud til gavn for samfundet

Udfordringen er ikke kun relevant for kommunerne og virksomhederne lokalt, men har også potentiale til at blive anvendt bredt til gavn for samfundet som helhed.

Mange af de eksisterende datakilder, såsom motorregistre og boligoplysninger, giver ikke det fulde overblik over CO2-udledningerne. Derfor er der behov for nye tilgange og datakilder for at kunne træffe kvalificerede beslutninger om reduktion af CO2-udledninger og opnå klimaneutralitet.

Konkret udfordrer TechCircle deltagerne til at besvare spørgsmål som:

Hvordan kan kunstig intelligens, koblet med human intelligens, finde og synliggøre kilder til data på CO2-udledninger?

Hvilke registre og datakilder er relevante til at afdække CO2-udledninger på samfundsmæssigt niveau?

Hvordan kan disse datakilder bedst sammenstilles og præsenteres for at muliggøre opgørelser af CO2-udledninger på samfundsniveau?

Deltagerne kan se frem til en række fordele, herunder muligheden for at arbejde med forretningsudvikling baseret på virkelige problemstillinger, samt adgang til opkvalificering inden for digital transformation.

Aarhus Kommune er en af parterne i EU-projektet TechCircle, som netop har som et af formålene at forene offentlige udfordringer med muligheder for forretningsudvikling for SMV’er.

"At vi er med i TechCircle handler om, at vi er overbeviste om, at vi skal udvikle standarder for brugen af nye teknologier i fællesskab samt at der er behov for en løbende opkvalificering af både offentlige og private virksomheder. Simpelthen, fordi udviklingen af nye teknologier går så hurtigt. Derfor håber vi at resultatet af den konkrete challenge er, at vi bliver klogere på, hvordan vi kan bruge kunstig intelligens i klimaarbejdet, men jo i høj grad også at mindre virksomheder ser en forretningsmulighed på området,” siger Bo Fristed.

Om TechCircle

TechCircle, som er et partnerskab mellem Erhvervshus Midtjylland, Aarhus Universitet og Aarhus Kommune, det er medfinansieret af EUs Digital Europe-program under European Commission og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Initiativet er en del af TechCircle’s større mål om at fremme grønne og innovative digitale løsninger til gavn for virksomheder og borgere i Region Midtjylland.

Sådan kommer din virksomhed med

Interesserede virksomheder kan deltage i challengeprogrammet, der strækker sig fra april til september 2024. Tilmelding er åben fra den 2. april til den 30. april, og kick-off arrangementet finder sted den 7. maj.

Dette er en enestående mulighed for virksomheder at være med til at forme fremtiden for klimadata og bidrage til den grønne omstilling på en innovativ måde.

Læs mere og tilmeld dig her: Brug kunstig intelligens til at finde kilder til klimadata

Sidst opdateret: 26. marts 2024