Historisk skridt for Marselistunnellen: Aftale underskrevet mellem Aarhus Kommune og staten

Tunnellen bliver det største anlægsprojekt i Aarhus Kommune og forventes at stå færdigt i 2031.

Planerne om Marselistunnellen rykker et afgørende skridt nærmere. Aarhus Kommune og staten har den 1. november underskrevet en aftale, der afsætter 2,7 mia. kr. til etableringen af Marselistunnellen, hvor Aarhus Kommune og Aarhus Havn - Port of Aarhus bidrager med i alt 600 mio. kr.

Tunnellen mellem motorvejsnettet E45 og Aarhus Havn skal blandt andet støtte effektiv transport til Danmarks største erhvervshavn, reducere miljø- og støjgener og bidrage til erhvervs- og byudviklingen i Aarhus.

Mandag underskrev finansminister Nicolai Wammen (S), transportminister Benny Engelbrecht (S), borgmester Jacob Bundsgaard (S) og rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V) den fælles aftale på Aarhus Rådhus.