Flere fællesskaber indenfor cybersikkerhed kan fastholde interessen hos kommende medarbejdere

Det er en stor udfordring at uddanne tilstrækkelig med arbejdskraft indenfor cybersikkerhed. Problemet bliver ikke mindre af, at de cyberkriminelle bliver dygtigere, imens samfundets stigende krav til sikkerheden øger danske virksomheders behov for flere ansatte.

”Cyberangreb rammer danske virksomheder hver dag, og det er dybt professionelle cyberkriminelle, som vi er oppe imod.”

Således indledte Jens Myrup Pedersen, professor ved institut for elektroniske systemer, Aalborg Universitet, sit oplæg ved en konference om cybersikkerhed afholdt af JP Aurora den 8. november 2022, hvor Smart Aarhus deltog.

Med den sætning var alvoren lagt. Truslen på it-sikkerheden hos både store- små- og mellemstore virksomheder er enorm, og de cyberkriminelle bliver stadigt mere udspekulerede.

Hvor de store virksomheder efterhånden har tænkt it-sikkerhed ind i forretningsprocessen, halter det fortsat hos en del SMV’er. Problemet bliver ikke just mindre af de stigende krav udefra til cybersikkerheden. Blandt disse kan nævnes det kommende NIS2-direktiv. Direktivet omfatter flere sektorer end hidtil og vil sandsynligvis omfatte små virksomheder kontraktuelt, hvis de er underleverandører til virksomheder, der er omfattet af direktivet.

Benspænd for rekruttering

De skærpede krav og den stigende trussel på it-sikkerheden øger behovet for relevant arbejdskraft.

Jens Myrup Pedersen kommer med flere bud på, hvorfor Danmark har en stor udfordring i at uddanne nok folk med relevante kompetencer.

”På it-området er antallet, der forlader Danmark, steget mere end antallet, der kommer til Danmark. Det skyldes blandt andet, at vi har lukket de engelsksprogede uddannelser. Det er simpelthen dumt,” fortælleren professoren, som har været med til at starte Danmarks første uddannelse i Cyber- og computerteknologi på Aalborg Universitet i København.

”Jeg kan også se, at nogle af dem vi uddanner, de får måske 60.000 kroner i startløn som nyuddannet kandidat. Det gør, at kommunerne ikke kan rekruttere, for de kan ikke ansætte internt på de lønniveauer. Det gælder også de små virksomheder,” siger han.

Ved konferencen deltog også William Sharp, partner, PwC Technology & Security. Han ser ligeledes udfordringer ved, at alt for få uddanner sig indenfor it-sikkerhed.

”Uanset hvor fine uddannelser vi har, så kan vi ikke spytte nok ud med relevante kompetencer i øjeblikket. Det, tror jeg, gælder hele vejen rundt,” siger William Sharp.

Han fortæller, at man hos PwC Technology & Security gør sit, for at flere fastholder interessen for cybersikkerhed. Blandt andet tilbyder afdelingen et såkaldt Hackschool, som er et uddannelsesforløb, hvor de studerende, der bliver optaget, bliver lært op i cybersikkerhed, GDPR med mere. Hackschool er målrettet bachelorstuderende på vidt forskellige uddannelser, alt fra statskundskab, datalogi og mange flere. Håbet er, at uddannelsesforløbet vil føde flere talenter indenfor netop it-sikkerhed.

Appellér til fællesskabsfølelsen

Hvad skal der så til, for at flere uddanner sig indenfor it-området?

Det er enslydende bud, der kommer fra de to it-sikkerhedseksperter.

”Noget af det, de her folk synes er spændende, det er det community, de har. Det er sindssygt vigtigt, at de har et fællesskab. Et miljø, hvor de kan have deres eget sprog og grine af de samme ting og dele deres nysgerrighed,” forklarer William Sharp.

Jens Myrup Pedersen er enig. Han mener ikke, at problemet ligger i at vække interessen, men i langt højere grad at fastholde den. Og her er fællesskab og samvær nøgleord.

”Man skal tilbyde miljøer, som de unge kan være en del af. Det skal være sådan, at de kan gå til cybersikkerhed som en interesse,” siger Jens Myrup Pedersen.

Aarhus Kommune har ligeledes et stort fokus på cybersikkerhed og har bl.a. samlet et Konsortium for Cyber- og informationssikkerhed. Læs mere om indsatsen på smartaarhus.dk/cybersikkerhed.