FUTURE10: Ny 10. klasse på AARHUS TECH skal gøre unge klar til ungdomsuddannelse

Efter sommerferien har unge i Aarhus Kommune mulighed for at starte i et nyt 10. klassestilbud. FUTURE10 udbydes i samarbejde med AARHUS TECH, som får ansvaret for driften af tilbuddet. Det nye tilbud er målrettet elever, som ønsker at bruge det tiende skoleår på at forberede sig på en ungdomsuddannelse og blive klogere på erhvervsuddannelserne.

Eleverne på FUTURE10 skal vælge mellem enten ’Den grønne linje’, hvor natur, bæredygtighed og et aktivt udeliv er i højsædet, eller ’Den innovative linje’, hvor utæmmet kreativitet og produktudvikling er i fokus. Herudover modtager eleverne undervisning i de mere traditionelle fag som dansk, matematik og historie, hvilket forbereder dem på en gymnasial ungdomsuddannelse, hvis de vælger den vej efter 10. klasse.

Med FUTURE10 bygger Aarhus Kommune og AARHUS TECH samtidig videre på de gode erfaringer med EUD10, som udbydes af erhvervsuddannelserne i Aarhus, og som siden starten af 2016 har oplevet en markant stigning i ansøgerantallet. Det er ifølge rådmand for Børn og Unge, Thomas Medom en af årsagerne til, at Børn og Unge har indgået en aftale med AARHUS TECH om FUTURE10.

“Vi kommer til at mangle uhyggeligt mange faglærte i fremtiden, hvis ikke langt flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Men vi kan ikke regne med, at de unge kommer af sig selv. Derfor skal vi blive langt bedre til at vise dem, hvad erhvervsuddannelserne har at byde på. Med FUTURE10 vil vi sammen med AARHUS TECH udvikle et tilbud, som kan tiltrække en bred gruppe af unge, som er motiverede for at starte på en ungdomsuddannelse efter 10. klasse. På FUTURE10 kan de både orientere sig i retning af en erhvervsuddannelse og en gymnasial uddannelse,” siger Thomas Medom og understreger, at aftalen samtidig indebærer, at der fortsat vil være et kommunalt 10. klassestilbud placeret på Vestergårdsskolen i Viby J.

10. klasse på Vestergårdskolen bliver et rigtigt godt tilbud til de unge, som er usikre på, om de er helt klar til en ungdomsuddannelse, og som har behov for et år mere i rygsækken for at modnes og genfinde motivationen for læring og uddannelse,” siger Thomas Medom.

Også borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard er tilfreds med, at Aarhus Kommune nu tilføjer endnu et lag i indsatsen for at flere unge vælger en ungdomsuddannelse, samtidig med, at tilbuddet til de unge, som ikke er klar til en ungdomsuddannelse direkte efter 10. klasse, styrkes.

Behovet for mere faglært arbejdskraft er en brændende platform ikke bare i Aarhus, men i hele Danmark. Det er helt essentielt, at flere unge vælger at tage en erhvervsuddannelse, og vi er som politikere forpligtede til at gøre, hvad vi kan for, at det lykkes. Samtidig er det meget vigtigt, at vi hele tiden har fokus på, at flere unge tager en ungdomsuddannelse. Med en ny 10. klasse på AARHUS TECH, og med et stærkt kommunalt tilbud på Vestergårdsskolen til unge, som har brug for et år mere, før de er klar til at bevæge sig videre til en ungdomsuddannelse, tager vi et stort skridt i den rigtige retning,” siger Jacob Bundsgaard.

Aftalen om FUTURE10 vækker også glæde hos direktør for AARHUS TECH, Anette Ernst Lauridsen, som ser frem til at tage imod de nye elever efter sommerferien næste år.

”Vi giver de unge et anderledes og spændende skoleår, hvor de fordyber sig i fag og områder, der ligger ud over de traditionelle skolefag, og som de selv har indflydelse på. Uanset hvilken linje de unge vælger, kan de regne med, at det sociale er i højsædet, og at vi løfter dem fagligt, så de bliver klar til en ungdomsuddannelse. Sådan skaber vi et attraktivt alternativ til efterskolerne,” siger Anette Ernst Lauridsen.

Både EUD10 og elitesportslinjen, ESAA10 fortsætter som hidtil.

Det er ambitionen, at AARHUS TECH åbner dørene for de første elever på FUTURE10 til det nye skoleårs begyndelse i august 2023. Aftalen om det nye 10. klasses-tilbud er indgået mellem Børn og Unge, Aarhus Kommune og AARHUS TECH og løber indtil videre de næste fem år.

Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge, tlf. 27 51 79 61