Aarhus Kommune deltager i COP26

I de seneste dage har Aarhus Kommunes klimachef Henrik D. H. Müller delt vores erfaringer med grøn omstilling med folk fra hele verden.

Aarhus har blandt andet fortalt om vores myndighedssamarbejde, hvor vi sammen med udenrigsministeriet bistår blandt andet Ghana i Afrika med vandhåndtering og klimatilpasning. Dette skete sammen med finansministeren og ministre fra både Ghana og Kenya.

Aarhus har også præsenteret vores arbejde med DK2020 hvor næsten alle danske kommuner laver klimaplaner i samarbejde med Realdania og Concito. Der er stor interesse for dette arbejde og Henrik D. H. Müller blandt andet blevet interviewet til Japansk og Canadisk TV.

Aarhus er en officiel del og partner i den danske stand i blu zone – hvor forhandlingerne foregår, sammen med Udenrigsministeriet og Dansk Industri og en lang række danske virksomheder, - men vi er også inviteret til COP26 af Glasgow by.

COP26 et vigtigt sted for Aarhus at finde nye partnere og synliggøre Aarhus’ klimaarbejde hos globale virksomheder og nationale beslutningstagere. Og klimapåvirkningen fra flyveturen til Skotland er en god investering i de fremtidige samarbejder og resultater for co2 og klima – både globalt og i Aarhus.