Samarbejde med Aarhus Kommune har sat fart på startups vækstrejse

Øget efterspørgsel og hurtigere udvikling. Tech-virksomheden Papp, der står bag en parkerings-app af samme navn, har fået fuld valuta af et tæt samarbejde med Aarhus Kommune og en investering fra kommunens grønne investeringspulje

Det hele handler om en app, der hjælper bilister med at finde en ledig parkeringsplads – og for ejere af el-biler en ledig ladestander. Sidstnævnte løsning har været omdrejningspunktet i et pilotprojekt, som Aarhus Kommune har støttet gennem kommunens grønne investeringspulje. Her har Papp i samspil med kommunen testet teknologien og indsamlet data omkring brugen af 100 parkeringspladser ved ladestandere indenfor bygrænsen. Det har givet virksomheden vigtige erfaringer og viden, så løsningerne nu er klar til at blive rullet ud til andre kommuner og byer.

”Vi er blevet meget klogere på teknologien og trafikanternes adfærdsmønstre – blandt andet har vi fundet en bedre netværksløsning, så vores data er blevet mere pålidelig. Vi er nu nået dertil, hvor vi har bevist, at produktet har sin berettigelse, og at der er efterspørgsel på markedet. Dermed er vi klar til at gå fra tidlig startup mod at blive mere etableret,” lyder det fra Tan Minh Nguyen Tran, der er medstifter og CEO i Papp.

Pilotprojektet i Aarhus har været et godt proof-of-concept, der har hjulpet virksomheden med at rejse yderligere investeringer. Papp har netop modtaget en millioninvestering gennem Hands-on Mikrofonden A/S, der delvist er ejet af Bagger Sørensen. Dertil har de fået en Innobooster fra Innovationsfonden, der skal bruges til at videreudvikle løsninger til elbilister. Blandt andet skal app’en i fremtiden kunne bruge kunstig intelligens til at forudsige, hvornår parkeringspladsen ved en given ladestander sandsynligvis vil være ledig.

Godt samarbejde har været nøglen til succes
    Resultaterne fra samarbejdet med Papp glæder Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard:

”Vores grønne investeringspulje er i sig selv et pilotprojekt, der har til formål at støtte kommunens virksomheder i at udvikle nye og grønne løsninger, så derfor er det godt at konstatere, den gør en forskel. Oveni er det bare glædeligt, at vi med samarbejdet har været med til at skubbe en iværksættervirksomhed med hjertet på rette sted frem i verden – og samtidigt lettet hverdagen for mange elbilister i fremtiden.”

Foruden Papp og Aarhus Kommune har ladeoperatøren Clever også været en vigtig samarbejdspartner, der har bidraget med vigtige data fra deres ladestandere i Aarhus:

”Vores samarbejde med Papp og Aarhus Kommune kommer til at løse en af de udfordringer, vi har i dag – nemlig, at man ikke behøver at planlægge sin opladning på farten. Med sensorer i asfalten kan vi forbedre vores datagrundlag og vise elbilejerne et reelt billede af, hvor vores ladenetværk er tilgængeligt og hvornår. Vi ser et stort potentiale i at udbrede løsningen til resten af landet, og vi er altid interesserede i at gå i dialog med de kommuner, der kunne have brug for vores input, så vi i fællesskab kan gøre det endnu nemmere at vælge elbilen til i hverdagen”, fortæller Casper Kirketerp-Møller, der er direktør i Clever.

I samarbejdet med Aarhus Kommune har fokus været på elbiler, hvor Papp med sensorer på kommunens parkeringspladser med ladestandere, har kunnet aflæse, hvorvidt en ladeplads er optaget eller ej – og via app’en gøre den viden tilgængelig for elbilsejere, men også gøre Aarhus Kommune klogere.

Steffen Arnbo Nielsen, mobilitetsplanlægger ved Teknik og Miljø i Aarhus Kommune:

”Med Papp kan vi se, at vi ved at anvende data, kan forbedre lademulighederne for elbilister og højne parkeringsoplevelsen generelt for alle bilister. Data om benyttelsen af de forskellige ladepladser forventes også at kunne anvendes til at udregne sandsynligheder for, hvornår ladepladser i Aarhus er ledige.”

Stort skaleringspotentiale og nye typer af løsninger
    Mens pilotprojektet har kørt, er Papp allerede begyndt at skalere til andre danske byer, og Papp indsamler i øjeblikket parkeringsdata til deres app fra syv byer: Aarhus, Odense, Aalborg, Kolding, Silkeborg, Herning samt Kongens Lyngby. Dertil er Papp i øjeblikket i dialog med en række andre kommuner.

Men det er ikke kun i geografisk udvikling, der er skaleringspotentiale for virksomheden.

”Vi er også blevet klogere på, hvordan vores teknologi kan bruges i andre sammenhænge. Vi er blandt andet i dialog med en kommune om en kortlægning af brugen af handicappladser, da de gerne vil vide, om der er tilstrækkeligt med pladser til rådighed,” fortæller Tan Minh Nguyen Tran.

Han påpeger, at arbejdet med at kortlægge adfærdsmønstre blandt Aarhus’ elbilister bliver en værdifuld erfaring i fremtidige samarbejder med landets kommuner.

For yderligere information:
    Tan Minh Nguyen Tran - Medstifter og CEO i Papp