Verdens største ungdomsorganisation holder kongres i Aarhus

Denne uge indtager delegerede fra hele verden Aarhus, når byen danner rammen om YMCA’s verdensrådsmøde. Kongressen er med til at understrege, at Aarhus er en eftertragtet kongresby for mange slags kongresser og konferencer.

Verdensmål, frivillighed og bæredygtighed er på dagsordenen i denne uge, når Musikhuset Aarhus - og i dag også Aarhus Rådhus - danner rammen om YMCA’s verdensrådsmøde. Kongressen er blandt de største i Aarhus i år, og trækker cirka 1200 mennesker til, mens 1500 er med online.

Til kongressen samles unge mennesker fra det meste af verden for snakke, blive inspireret og være sammen socialt. Og for Aarhus som kongresby betyder det meget at få YMCA World Council til byen.

”YMCA World Council holdes kun hvert fjerde år, og det gør det kun endnu flottere, at Aarhus er blevet valgt til at holde årets kongres. Det er med til at understrege, at vi i Aarhus har en masse at tilbyde, og at vi er en eftertragtet kongresby, hvilket også blev slået fast, da vi for nyligt blev rangeret som 24. mest populære kongresby i verden på ICCA’s rangliste,” siger erhvervschef i VisitAarhus Andreas Grønnebæk Horn.

Frivillighed og verdensmål
    Det er første gang siden 1985, at YMCA World Council afholdes i Danmark, og Aarhus kan dermed også føje en ungdomskongres til den solide stribe af internationale møder, som gæster byen.

KFUM og KFUK i Danmark er den danske arrangør af konferencen. Og matchet mellem organisationen og Aarhus er helt perfekt. Gennem mange år har organisationen repræsenteret en stærk frivillighedskultur, som netop er en kultur, Aarhus også dyrker i mange facetter.

”Aarhus er netop valgt som værtsby, fordi byen matcher de værdier KFUM og KFUK i Danmark ønsker at være synlige på, nemlig ungt lederskab, gode frivilligfællesskaber og at tage ansvar for at skabe en bedre verden. Derudover har Aarhus en god størrelse som konferenceby – alting ligger i gåafstand, hvilket gør det nemt både at være på konference og opleve byens mange muligheder,” siger Gritt Rhinstrøm Kristensen, Dansk formand for World Council.

Under kongressen får mange af deltagerne også mulighed for at komme helt tæt på den danske kultur og lokalbefolkningen. En af aftenerne afholder arrangørerne nemlig ”Dinner with a dane”, hvor deltagerne kommer på besøg i et dansk hjem og skal spise middag.

”Mødet mellem de lokale og vores gæster i Aarhus er helt essentielt for den gode oplevelse. I VisitAarhus arbejder vi hele tiden med at bringe de lokale i spil, for de er de bedste ambassadører for deres eget lokalområde. Og hvis gæsterne får en unik oplevelse i mødet med lokalbefolkningen, så tror vi også på, at de får en bedre ferie og anbefaler vores destination til andre,” siger direktør i VisitAarhus Pia Lange Christensen.

FN’s bæredygtighedsmål bliver også et vigtigt fokusområde på kongressen.

Kongresser og konferencer er i gang igen
    Møde- og erhvervsturismen er et af de områder, som har været udfordret pga. corona, men i de seneste par måneder, er der igen kommet gang i området. Fra maj til juni har Aarhus haft fire konferencer med over 1500 deltagere sammenlagt.

Og det er mere end tiltrængt, at kongresserne og konferencerne igen er i gang i Aarhusregionen. Erhvervs- og mødeturismen har været særligt hårdt ramt under coronapandemien, og er først ved at komme på fode igen nu.

”Det har været en hård tid for mange i turismebranchen. Og især de virksomheder som er afhængige af erhvervsturismen, har haft det svært. Derfor er der også ekstra grund til at smile, når vi igen ser masser af glade kongres- og konferencegæster i gaderne i Aarhus. Det er tiltrængt”, siger erhvervschef i VisitAarhus Andreas Grønnebæk Horn.

YMCA World Council afholdes som hybridmøde. Det vil sige at nogle deltager fysisk ved kongressen mens andre deltager online.

Om VisitAarhus
    VisitAarhus er Aarhusregionens officielle turistorganisation, der dækker over storbyen Aarhus samt de omkringliggende byer og områder Djursland, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Randers og Viborg. VisitAarhus’ mission er at udvikle turismen og markedsføre Aarhusregionen som rejsemål for ferie- og erhvervsturister samt bidrage til, at turismen skaber værdi lokalt, regionalt og nationalt.

Om YMCA
    YMCA er verdens største ungdomsorganisation. Organisationen har 13.000 lokalforeninger i hele verden. Lokalforeningerne tilbyder aktiviteter, fællesskaber og udviklingsmuligheder, hvor børn og unge arbejder med demokrati, klima og sundhed i praksis. Organisationen arbejder for at nå FN's verdensmål for bæredygtig udvikling.

For yderligere information kontakt venligst:
    Pia Lange Christensen, direktør, VisitAarhus, tlf. 29 10 03 09
    Andreas Grønnebæk Horn, erhvervschef, VisitAarhus, tlf. 20 90 78 77