Aarhusiansk delegation skal forstærke samarbejdet med Hamborg

Når Altonale Festivalen i Hamborg åbner 17. juni, bliver det med deltagelse fra både det aarhusianske erhvervsliv og det politiske liv. En aarhusiansk delegation vil benytte invitationen til at knytte endnu tættere bånd til den nordtyske millionby.

Aarhusianske Kajsa Vala er blandt hovednavnene ved åbningen af dette års Altonale Festival i Hamborg.

Altonalen i Hamborg er en af Europas største kulturfestivaler og afvikles over 17 dage. Dette års festival bliver med deltagelse af en række upcoming aarhusianske musikere. Delegationen fra Aarhus, der tæller deltagere fra både erhvervslivet og det politiske liv, vil benytte åbningen og det aarhusianske kulturfremstød til at knytte endnu tættere bånd til Hamborg, der med sine knapt to millioner indbyggere er en attraktiv partner.

”Hamborg er en oplagt samarbejdspartner indenfor mange områder. Millionbyen er en port til Tyskland og hele Europa. Jeg er glad for, at kulturlivet og erhvervslivet sammen kan knytte Hamborg endnu tættere på os. Under besøget til åbningen vil vi blandt andet drøfte, hvilke muligheder der er for et øget samarbejde mellem Aarhus og Hamborg,” siger rådmand for Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune Rabih Azad-Ahmad.

De aarhusianske musikere skal optræde i forbindelse med projektet NEUSTART, der er en dansk-tysk musikudveksling, som afvikles under festivalen 24. og 25. juni i Christianskirche. Tempi, ROSA, Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune, Det Turkise Telt og Altonale er gået sammen om at skabe et to-dages program til Altonale festivalen med Promus og Music Cities Network som samarbejdspartnere.

”Den Europæiske Kulturhovedstad Aarhus 2017 viste os, at der er mange snitflader og sammenfaldende interesser mellem erhvervs- og kulturlivet. Aarhus har et kulturliv i på et højt, internationalt niveau, og det kan åbne døre for nye relationer og samarbejder i udlandet. Derfor er vi i Erhverv Aarhus enormt glade for kulturaftalen med Hamborg og ser frem til at drøfte, hvordan vi kan udvide samarbejdet,” siger bestyrelsesformand i Erhverv Aarhus Terje Vammen.

Samarbejdet med Hamborg begyndte i 2020 i forbindelse med fejringen af 100-års jubilæet for genforeningen, hvor de to byer indgik en aftale om kulturudveksling. Det er dette samarbejde, som har skabt fundamentet for en udvidelse af relationen mellem Aarhus og Hamborg.

For yderligere oplysninger kontakt:
    - Presse- og kommunikationschef Michael Jaap på telefon 40 22 87 99.