Aarhusianske virksomheder ser lyst på fremtiden

71% af virksomhederne i Aarhus forventer en positiv økonomisk udvikling i de næste 12 måneder og 42% af virksomhederne forventer at have flere ansatte i Aarhus om 12 måneder. Kun 5% forventer færre.

Foto: Roar Paaske

Rapporten viser her, at hele 71% af virksomhederne i Aarhus forventer en positiv økonomisk udvikling i de næste 12 måneder. Kun 9% forventer en negativ udvikling, mens 42% af virksomhederne forventer at have flere ansatte i Aarhus om 12 måneder og kun 5% forventer færre. Oveni er 64% af de adspurgte virksomheder tilfredse med at drive virksomhed i Aarhus.

Borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard, glæder sig over rapportens resultater:

”Den positive økonomiske og beskæftigelsesmæssige udvikling, vi har haft i Aarhus gennem en årrække, ser heldigvis ud til at kunne fortsætte. Trods Corona-krise og krig i Europa har virksomhederne i Aarhus Kommune bevaret momentum og ser fortsat lyst på fremtiden. Det er også glædeligt, at virksomhederne i Aarhus ønsker at tage aktivt ansvar for og del i den grønne omstilling. Det er afgørende for, at Aarhus kan blive CO2-neutral i 2030.”

Undersøgelsen viser således en stor interesse for at bidrage til den grønne omstilling, hvor 4 ud af 5 virksomheder i Aarhus allerede bidrager til den grønne omstilling igennem konkrete initiativer.

Rapporten peger desuden på, at adgangen til kvalificeret arbejdskraft er den vigtigste rammebetingelse for virksomhederne. Den høje beskæftigelse har gjort det vanskeligere at besætte ledige stillinger, men bl.a. via opkvalificering af egne medarbejdere sikrer virksomhederne, at de også har kvalificerede medarbejdere i fremtiden.

Læs hele rapporten her