Imponerende erhvervsudvikling i Aarhus Kommune

Ny rapport fra Erhvervshus Midtjylland viser, at erhvervslivet i Aarhus Kommune har oplevet en imponerede vækst - siden 2015 er den private jobskabelse i Aarhus Kommune steget med 15 procent.

Det er tredje gang Erhvervshus Midtjylland udgiver kommune-rapporter, der tager temperaturen på de 19 midtjyske kommuner, og konklusionen er entydig i rapporten om Aarhus Kommune; her går det godt, ikke mindst i forhold til antal jobs og nye virksomheder.

Siden 2015 er den private jobskabelse i Aarhus Kommune steget med 15 procent, hvilket er markant større end i de øvrige universitetsbyer og resten af Region Midtjylland. Rapporten peger også på, at mange brancher bidrager til væksten. Bl.a. indenfor Tele, IT og information, hvor antallet af årsværk er steget med ca. 40 procent på 5 år.

Også antallet af virksomheder i Aarhus Kommune er på blot fem år vokset med 15 procent. Det skyldes ikke mindst, at Aarhus Kommune har regionens højeste etableringsrate (andel af nye virksomheder) og de nye virksomheder samtidig klarer sig godt og er meget levedygtige.

Erhvervslivet i Aarhus Kommune klarer sig også godt på eksport, som er en væsentlig drivkraft for vækst og jobskabelse. 24 procent af virksomhederne i Aarhus Kommune eksporterer nu varer og tjenester mod 20 procent på landsplan.

Borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard, glæder sig over rapportens resultater:

”Tallene viser med al tydelighed, at Aarhus er inde i en meget positiv erhvervsmæssig udvikling, hvor vi ser jobvækst indenfor inden for 21 ud af 24 brancher i kommunen. Den bredde og dygtighed, vi har i det aarhusianske erhvervsliv, gør ikke alene, at Aarhus er robust overfor konjunkturmæssige udsving, men er også et solidt fundament under vores alle sammens velfærd – og med til at gøre Aarhus til en attraktiv by at investere og bo i.”

Rapportens to tema afsnit om kvalificeret arbejdskraft og megatrends (grøn omstilling og digitalisering) peger desuden på, at virksomheder i Aarhus Kommune har stærke forudsætninger for den digitale transformation og grønne omstilling.

Læs hele rapporten her