September 2022

Aarhus-virksomhed sørger for, vi kan stole på hinandens digitale identiteter

Hvordan undgår vi, at kriminelle hackere og fjendtlige lande kan ramme os dér, hvor vi er mest sårbare som et af de mest digitaliserede lande? Den udfordring arbejder Aarhus-virksomheden Concordium intenst på at løse og er netop gået ind i et nyt konsortium med andre aktører i Aarhus for at styrke cybersikkerheden.

Budgetforlig 2023: Fokus på de mest sårbare i en krisetid

30 ud af 31 medlemmer af Aarhus Byråd har indgået forlig om næste års budget. I skyggen af krig, rekordhøj inflation og stramme budgetter har partierne fokuseret på behovet for at holde hånden under de mest udsatte og sårbare grupper, voksne med handicap og børn med vanskeligheder og i mistrivsel. Samlet får de tre områder et løft på 200 mio. kr. årligt. Samtidig har forligspartierne valgt at omprioritere gennem en sparerunde senere på året.

Aarhus Vand indgår internationalt partnerskab om reducering af 1 mio. ton CO2 om året

Aarhus Vand har netop indgået et partnerskab med vandselskaberne Melbourne Water fra Australien og Severn Trent fra Storbritannien, der skal accelerere udviklingen af fremtidens bæredygtige spildevandshåndtering. Målet er samlet set at reducere udledningen af CO2 med 1 mio. ton om året.

Ny KLM-rute til Amsterdam fra Aarhus Airport

KLM åbner en ny rute fra den østjyske lufthavn til Amsterdam den 30. oktober 2022. Det er en af østjydernes mest eftertragtede ruter - og giver gode muligheder for erhvervslivet.

Jacob Bundsgaard: Aarhus Kommune skal gå foran med klimavenligt byggeri

Borgmester Jacob Bundsgaard beder byrådet om opbakning til at stille skrappere klimakrav til kommunens nybyggeri. Fra næste år skal nybyggeriet opføres efter den såkaldte ”frivillige CO2-klasse” og hjælpes på vej af en klimapulje på ca. 220 mio. kroner.

Vandteknologi - nye muligheder for iværksættere, virksomheder og studerende i The Spring i Aarhus

En ny pilot-inkubator for iværksættere, et What if LAB for virksomheder og studerende, der sammen vil udvikle radikalt nye løsninger på de globale udfordringer, der findes inden for vand, og et fysisk mødested for aktørerne i vandsektoren. Det er nogle af de initiativer, som INCUBA A/S, CLEAN, Water Valley Denmark og Aarhus Kommune har sat i gang, som led i udviklingen af The Spring, et nyt dansk innovationsdistrikt for vandteknologi i Aarhus.