Gå til hovedindhold

Aarhus tester banebrydende løsning: Sensorer skal gøre det nemmere at få en taxa

Et nyt pilotprojekt i Aarhus vil med sensorer og data hjælpe taxachauffører med at finde ledige holdepladser hurtigere. Projektet kan reducere både CO2-udledning og unødvendig trafik i byen.

Indhold

    Aarhus Kommune har sammen med tech-virksomheden Papp Mobility og den lokale taxabranche lanceret et nyt pilotprojekt, der skal gøre taxakørsel mere effektiv og bæredygtig. Sensorer bliver placeret på 12 taxaholdepladser, herunder ved Banegårdspladsen og Park Allé, og vil give realtidsoplysninger om, hvorvidt pladserne er optagede eller ledige.

    Ideen til at optimere taxakørslen med sensorer i asfalten kom oprindeligt fra Jesper Paludan, der er ansvarlig for grøn omstilling i Aarhus Taxa. Projektet er dog ikke eksklusivt for Aarhus Taxa, da alle byens taxaselskaber hurtigt bakkede op, da Teknik og Miljø i Aarhus Kommune præsenterede initiativet. Forventningerne til projektets succes er høje.

    “Vi arbejder i forvejen med intelligente transportløsninger og AI, der er med til at øge vores service og forbedre vores effektivitet. Så vi har store forventninger til dette projekt. Vi håber, at sensorerne kan optimere på taxaselskabernes kørselsmønstre og derved reducere unødvendig kørsel fra de aarhusianske taxaer. Vi ser det som et vigtigt skridt mod mere bæredygtig og intelligent taxatransport,” siger Jesper Paludan i en pressemeddelelse.

    Godt for både miljøet og kunderne

    Dataen sendes direkte til chaufførernes apps, hvilket giver dem mulighed for at navigere til de holdepladser, hvor de hurtigst kan finde kunder. Forventningen er, at dette vil reducere søgetrafikken i byen, nedbringe CO2-udledningen og mindske luftforureningen i Aarhus.

    ”I Aarhus Kommune er vi altid åbne for nye ideer og for at samarbejde med private om initiativer, der kan forbedre vores by. Derfor var vi selvfølgelig lydhøre, da Aarhus Taxa kom med en idé, der forhåbentlig kan gøre en positiv forskel for branchen og kunderne og samtidig reducere taxaernes udledning i byen. Jeg ser frem til at følge forsøget og til at få tilbagemeldinger fra branchen og aarhusianerne,” siger rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang.

    Papp Mobility, som står for datahåndteringen, ser projektet som en mulighed for at teste teknologien og undersøge dens potentiale for at blive rullet ud i resten af landet. Pilotforsøget løber frem til december 2026, hvor en evaluering vil afgøre, om projektet skal udvides yderligere.

    “Vores mål er at teste, hvordan vi kan gøre en forskel for taxaselskaberne, så vi undgår unødig søgetrafik i byen uden at gå på kompromis med kundernes oplevelse. Vi håber selvfølgelig at få en masse gode erfaringer, som vi kan bruge til at videreudvikle konceptet. På sigt er vores ambition at udrulle det i storskala, så det kan gøre en forskel for taxaselskaber og kunder i hele Danmark,” siger Tan Minh Nguyen Tran, der er medstifter og CEO i Papp Mobility.

    På sigt er vores ambition at udrulle det i storskala, så det kan gøre en forskel for taxaselskaber og kunder i hele Danmark,” siger Tan Minh Nguyen Tran, der er medstifter i Papp Mobility.

    Denne artikel indgår i en række af artikler fra Grow Aarhus sektionen, som er skabt i partnerskabet mellem TechSavvy - Danmarks største startup-medie og Tech City Aarhus, som Aarhus Kommune indgår i. Formålet med samarbejdet er at skabe endnu mere synlighed om det aarhusianske tech-miljø og innovationsøkosystem.


    Fakta – Sensorer i asfalten på aarhusianske taxaholdepladser

    I forsøget bliver der sat i alt 12 sensorer ned i asfalten på taxaholdepladser:

    • Banegårdspladsen, 6 sensorer (ud af 16 pladser, placeres forrest, midt, bagerst)
    • Europaplads, 2 sensorer (ud af 6 pladser)
    • Vestergade, 2 sensorer (ud af 7 pladser)
    • Hotel Royal, 1 sensor (ud af 3 pladser)
    • Park Allé/Rådhuspladsen, 1 sensor (ud af 3 pladser)

    Bag projektet står: Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Papp Mobility, Aarhus Taxa, Dantaxi, Taxi 4x27, Viggo og Byens Taxa.

    Teknik og Miljø i Aarhus Kommune betaler for sensorer og installation heraf. Papp Mobility stiller gratis deres IT-platform til rådighed i forsøget. Taxaselskaberne har ingen omkostninger i forbindelse med pilotprojektet.

     

    Sidst opdateret: 11. februar 2025