Aarhusiansk gaming-initiativ hiver unge ud af isolation: Nu skal det ud i resten af landet
En ny bevilling skal udbrede det succesfulde aarhusianske initiativ ‘Gaming Gruppen’, hvor computerspil bruges som pædagogisk redskab til at styrke trivsel blandt unge, der kæmper med isolation og skolevægring.

Center for Digital Pædagogik har modtaget 1,8 millioner kroner i støtte som led i regeringens handlingsplan for mænd og drenges ligestilling. Midlerne skal bruges til at udbrede pædagogisk faciliterede gaming-grupper til kommuner i hele landet. Her får børn og unge mulighed for at mødes om computerspil i trygge rammer med støtte fra både pædagoger og gaming-kyndige voksne.
Metoden bygger på erfaringer fra projektet ‘Gaming Gruppen’, som Center for Digital Pædagogik og Aarhus Kommune har drevet siden 2016. Flere hundrede unge har allerede været igennem forløbet, som har hjulpet mange fra et liv præget af mistrivsel og isolation til øget selvværd, sociale kompetencer og mod på at tage nye skridt i livet.
“Gaming fylder meget i mange drenges liv – og for nogle bliver det desværre et sted for isolation. Men brugt rigtigt kan det være en vej til fællesskab og bedre trivsel. Derfor har vi med regeringens handlingsplan for mænd og drenges ligestilling afsat 1,8 millioner, så vi kan få skabt nogle fysiske gaming-fællesskaber, hvor de unge kan mødes under trygge rammer med kompetente voksne. Det har virket i Aarhus Kommune, og nu udbreder vi metoden, så vi kan få skabt en vej til bedre trivsel på de unges egen hjemmebane”, siger ligestillingsminister Magnus Heunicke i en pressemeddelelse.
Bevillingen skal nu bruges til at udvikle undervisningsmaterialer, vejledninger og uddannelsesforløb for fagpersoner, så endnu flere kommuner efter aarhusiansk billede kan implementere metoden.
En positiv drivkraft for fællesskaber
I modsætning til klassisk e-sport, hvor konkurrence og præstation er i fokus, handler gaming-grupperne om at skabe relationer og fællesskab. Et centralt element i metoden er tilstedeværelsen af både en pædagog og en spilkyndig voksen. Denne kombination sikrer et trygt og meningsfuldt rum, hvor de unge møder rollemodeller, der både forstår deres verden og kan guide dem pædagogisk.
“Når børn og unge har interesse for gaming, bør vi bruge det som en positiv drivkraft i fællesskaber, hvor voksne er til stede og skaber struktur, tryghed og en god kultur. Det er langt mere meningsfuldt og udviklende end, når de spiller alene bag lukkede døre. Derfor er vi både stolte og begejstrede over at få muligheden for at udbrede de gode erfaringer, vi har opsamlet gennem flere år, ” siger Stine Helding Rand, som er fagkonsulent og psykolog i Center for Digital Pædagogik.
Effekten af den tilgang bliver også fremhævet i en ny rapport fra SocialRespons og Maryfonden, hvor det konkluderes, at gaming kan være en værdifuld og udviklende aktivitet for børn og unge, når det foregår i trygge og nærværende rammer.
“Med gaming rammer vi en gruppe af drenge, som for eksempel har haft svært ved at finde ind i fællesskaber om mere klassiske fritidsaktiviteter som fodbold eller håndbold. De har måske samtidig fået skældud for at game for meget, og derfor kan ‘Gaming Gruppen’ vende deres interesse til noget positivt,” siger Stine Helding Rand, der også bliver projektleder for den nye indsats.
Denne artikel indgår i en række af artikler fra Grow Aarhus sektionen, som er skabt i partnerskabet mellem TechSavvy - Danmarks største startup-medie og Tech City Aarhus, som Aarhus Kommune indgår i. Formålet med samarbejdet er at skabe endnu mere synlighed om det aarhusianske tech-miljø og innovationsøkosystem.