Gå til hovedindhold

Ny udviklingsplan for Pier 3 baner vejen for byliv og erhvervsudvikling

Byrådet har netop godkendt udviklingsplanen for Pier 3. Dermed er vejen banet for en ny levende bydel, der skal forbinde midtbyen og Aarhus Ø.

Indhold

    Dermed bliver Aarhus Ø færdig som en selvstændig bydel og vil vokse helt sammen med Aarhus Midtby, med en vision om at skabe et attraktivt, levende og oplevelsesrigt byområde, der er foregangseksempel for bæredygtig byudvikling.

    Pier 3 har gade- og karrébyen som forbillede og henter inspiration fra de bykvarterer, aarhusianerne i forvejen holder af. Her bliver plads til boliger i alle størrelser – og også 25% almene boliger. Kendetegnet bliver et grønt byrum med aktivitetspladser tæt på havet

    Planen handler om mere end Pier 3; nemlig Pier 2, hvor Domen ligger i dag – her foreslås det at etablere en bypark – samt en del af Bernhard Jensens Boulevard, der foreslås omdannet til handelsgade.

    På Pier 3 ligger i dag to markante bygninger, som begge foreslås bevaret. Dels det gamle lodstårn, og dels det store Pakhus 77, som i dag huser padeltennis, men som på sigt måske kan blive hjemsted for Naturhistorisk Museum.

    Trafikale udfordringer – og løsninger

    Krydset ved Nørreport er allerede i dag en flaskehals for trafikken. Med flere tusinde nye beboere, og måske også museumsgæster, vil problemet vokse, hvis der ikke gøres noget. Som en del af Grøn Mobilitetsplan, vil Teknik og Miljø derfor igangsætte en proces, som skal ende ud i en byrådsindstilling med udmøntning af midler til indsatser i Grøn Mobilitet, herunder med konkrete forslag til løsninger af trafikafviklingen på Aarhus Ø.

    Der arbejdes samtidig med idéer om flere broer over kanalerne, så det bliver let at bevæge sig rundt – både til fods, på cykel og i kajak.

    Den mest ambitiøse model er at undersøge muligheden for at etablere en tunnelforbindelse fra Nørrebrogade under Nørreportkrydset med forbindelse til Mellemarmen. Denne forbindelse er tidligere beskrevet som et muligt projekt i Mobilitet frem mod 2050.

    Planen skal sendes i offentlig høring i fire uger, men forinden behandles den i Teknisk Udvalg.

    Sidst opdateret: 13. maj 2025