Stor vækst i antallet af overnatninger i Aarhusregionen

Både danske og internationale gæster vælger i stor stil at holde sommerferie i Aarhusregionen, hvilket har skabt vækst i både antallet af overnatninger og internationale gæster. Det viser VisitAarhus' nye overnatningstal for juni måned.

2019 var et fantastisk år for turismen i Aarhus og de omkringliggende kommuner. Registreringen af overnatninger på byens hoteller slog nye rekorder, og også feriehusudlejningen på Djursland rundede en vild milepæl, hvor antallet af feriehusovernatninger for første gang ramte 1 million.

Efter to hårde år for turismen grundet corona, er der nu igen masser af turister fra både Danmark og andre lande på besøg i Aarhusregionen. Tal fra VisitAarhus viser stor fremgang i antallet af overnatninger i Aarhusregionen i første halvår i forhold til samme periode i 2019. Faktisk en fremgang på hele 17 procent, hvor fremgangen på landsplan ligger på 13 procent.

Ser man på de nye tal for juni måned, er der ligeledes en stor fremgang fra 2019. Her ses en procentstigning for Aarhusregionen på over 16 procent, hvor Aarhus isoleret set har en stigning på over 28 procent.

”Vi er utrolig glade for, at vi over hele Aarhusregionen ser en fremgang i antal overnatninger. Det er et flot comeback efter corona og det er med til at understrege, at området har noget helt unikt at tilbyde, og at attraktioner, overnatningssteder, restauranter osv. gør et kæmpe stykke arbejde for at give gæsterne en god ferie,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Selvom pengene for mange danskere er blevet færre, så mærker mange attraktioner, at både turister og de lokale stadig prioriterer at komme ud og opleve noget. Derfor kan flere attraktioner også melde om flere eller lige så mange gæster som før corona. På kunstmuseet ARoS har 197.512 gæster indløst billet fra 16. januar og frem til udgangen af maj. Det er 834 flere end samme periode i 2019.

Samtidig er det også værd at glæde sig over, at de internationale gæster samlet er tilbage på niveau med 2019. Især hos de tyske turister ses en fremgang i første halvår af 2022 på 24 procent i forhold til 2019. Også hollænderne er tæt på 2019-niveau.