Zaha Hadid vinder konkurrence om nyt stadion i Aarhus

Spændingen er endelig udløst for de mange aarhusianske fodboldfans og andre, der har ventet med længsel på afsløringen af Aarhus’ nye fodboldstadion.
Det bliver den verdenskendte London-baserede tegnestue Zaha Hadid Architects, der bliver arkitekt på Aarhus’ nye fodboldkatedral.

Det er svært at sige, hvad der har været størst; Ambitionerne for et nyt stadion i Aarhus eller spændingen hos de mange fodboldfans, der har ventet på afsløringen af vinderprojektet.

Men sikkert er det, at annonceringen af Team Zaha Hadid som vinder på et pressemøde i dag er kulminationen på den drøm om et nyt fodboldstadion i Aarhus, der for alvor fik vinger at flyve på med tilsagnet om en donation på 500 mio. kroner fra Salling Fondene og Lind Invest for tre år siden.

Intens fodboldoplevelse

Med referencer som VM-aktuelle Al Janoub Stadium fra 2019 og det bæredygtige Forest Green Rovers Eco Park Stadium, der er under opførelse i England, har Zaha Hadid Architects stærke stadiontekniske referencer med i bagagen.

Der venter dermed tilskuerne en fantastisk oplevelse inde på det nye stadion, der får én sammenhængende og overdækket tribune, hvor en intens fodboldoplevelse er i fokus.

Markant og ikonisk

”Skovens Arena” er arbejdstitlen på det smukke stadionprojekt fra Zaha Hadid, hvor den arkitektoniske inspiration til de markante søjler og træet som materiale netop har været de store, gamle stammer i skovene, der omkranser byens stadion beliggende i Kongelunden.

Vinderprojektet bliver i evalueringsrapporten rost for at have læst og forstået det helt særlige sted, som placeringen i Marselisborg Skovene og bag den ikoniske og historiske bygning Stadionhallerne er:

”Vinderprojektets stærke manifestation inviterer og rækker ud til omgivelserne og passer godt til stedet. Skovens Arena er samtidig så markant og ikonisk, at det vil blive husket som et særligt stadion til Aarhus.”

Fra tegninger til konkret byggeri

Det tegnede forslag til et nyt stadion skal nu kvalificeres i løbet af første halvdel af 2023 i samarbejde mellem Aarhus Kommune, vinderteamet og AGF. Parallelt med den proces bliver den entreprenør, der skal stå for opførslen af det nye stadion fundet. I anden halvdel af 2023 bliver byggeriet planlagt i detaljer, inden nedbrydningen af det nuværende stadion så småt begynder i 2024. Byggefasen forløber over fire etaper frem mod den forventede indvielse af byens nye stadion i løbet af 2026.

Stærkt felt med sikker vinder

Det er et enigt bedømmelsesudvalg, der har peget på Team Zaha Hadid og ”Skovens Arena” som vinderprojekt efter en grundig proces, hvor alle tre hold har leveret yderst stærke og kvalificerede bud på et nyt stadion i Aarhus. Det samlede vinderhold består af Zaha Hadid Architects, Sweco Danmark og Tredje Natur.

De to øvrige deltagende hold var Team Cobe og Team Dorte Mandrup.

Jacob Bundsgaard, borgmester:

”Med vinderprojektet får vi arkitektur i verdensklasse, en imponerende bygning, som samtidig skriver sig nænsomt ind i de smukke omgivelser. Det er en helt særlig dag for Aarhus og for alle AGF-fans!

Tusind tak til de dygtige arkitekt-teams – og i særdeleshed tak til Salling Fondene og Lind Invest for deres enestående engagement i byen.”

Rabih Azad-Ahmad, rådmand Kultur og Borgerservice:

”Aarhus får nu et rigtigt fodboldstadion i arkitektonisk verdensklasse. Sporten bliver nu beriget med et helt enestående sted, som ikke alene er stort og pompøst, men som også åbner op og lukker ind. Inviterer til fællesskab og sammenhold på tværs, som kun sporten kan. Tillykke til hele Aarhus og tak til alle, der har bidraget.”

Nicolaj Bang, rådmand Teknik og Miljø:

”Med Skovens Arena får vi et stadion, som bliver et fremtidigt vartegn for hele Aarhus. Der er tale om et storslået projekt, som taler smukt sammen med dets opgivelser. Det er en elegant løsning, både når man ser det på afstand, og når man bevæger sig rundt inde på stadion. Der er i høj grad noget at se frem til uanset, om man er til fodbold eller koncerter,”

Henrik Lind, direktør, Lind Invest:

”Lige siden jeg var dreng, er jeg kommet på Aarhus Stadion for at se AGF spille fodbold. At kunne kvittere med at støtte tilblivelsen af et smukt stadionprojekt som dette er en kæmpe fornøjelse. I dag er kulminationen på en lang, men veltilrettelagt proces, og jeg glæder mig utrolig meget til den videre rejse herfra.”

Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesformand, Salling Fondene:

”Med vinderprojektet får Aarhus et stadion i absolut international klasse – et landmark, der endnu en gang sætter Aarhus på verdenskortet. Vi er meget stolte af at kunne være med til at støtte op om dette banebrydende projekt til gavn og glæde for de mange. Jeg kan næsten ikke vente til den første hjemmekamp.”

Lars Fournais, bestyrelsesformand, AGF Fodbold:

”Vi er meget tilfredse med, at valget faldt på Zaha Hadids projekt. Helt fra starten har det været vores foretrukne ud fra en holistisk tilgang til funktionalitet og design og baseret på de ønsker, vi gennem hele processen har fået fra fans og sponsorer. Så vi er meget glade og taknemmelige - også for donationerne fra Salling Fondene og Lind Invest ved Henrik Lind. Uden dem var vi aldrig kommet i mål, og Aarhus kan nu for alvor se frem til et fremragende stadion, der bliver et nyt vartegn for byen."

Følg med på siden Nyt banebrydende stadion i Aarhus, hvor vi løbende lægger mere info ud.

Fra tegninger til konkret byggeri

Stærkt felt med sikker vinder

De to øvrige deltagende hold var Team Cobe og Team Dorte Mandrup.

Jacob Bundsgaard, borgmester:

Rabih Azad-Ahmad, rådmand Kultur og Borgerservice:

Nicolaj Bang, rådmand Teknik og Miljø:

Henrik Lind, direktør, Lind Invest:

Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesformand, Salling Fondene:

Lars Fournais, bestyrelsesformand, AGF Fodbold: