VIDEO: Aarhusianske virksomheder skaber grønne væksteventyr

I en video til Aarhus Byråd forklarer fire aktører fra det aarhusianske erhvervsliv, hvordan de på forskellig vis bidrager til den grønne omstilling samt ambitionen om Aarhus som CO2 neutralt samfund i 2030.

Aarhus Byråd satte i 2008 en ambitiøs vision om et CO2 neutralt samfund i 2030. Nu har Aarhus Kommune netop ansøgt  om optagelse i EU’s fine selskab af progressive klimabyer for at blive en del af EU-Kommissionens by-mission; 100 klimaneutrale og smarte byer i 2030.

Klimakrisen er global men skal løses lokalt, og derfor er Aarhus en del af løsningen – både som arbejdsplads og samfund. Men det kræver en omlægning af bysamfundet, og det skal være en fælles udfordring og rejse på tværs af myndigheder, virksomheder og borgere, hvis ambitionen skal realiseres. Dette gav direktør i Aarhus Kommune, Teknik og Miljø, Henrik Seiding, sammen med fire erhvervsaktører, der til dagligt arbejder med den grønne omstilling, de 31 nyvalgte byrådsmedlemmer et indblik i tidligere på ugen.

I en video til Byrådet giver AffaldVarme Aarhus A/S, Teatret Svalegangen, NRGI og Organic Fuel Technology forskellige perspektiver på hvordan de hver især er med til at fremme den grønne omstilling - fra stigninger i vindanlæg til nytænkning af teaterproduktioner og dannelse af cirkulær bioolie.

Se videoen og hør mere om, hvordan de fire Aarhus-lokaliserede virksomheder på forskellig vis bidrager til ambitionen om et klimaneutralt bysamfund.