Det Grønne Akademi opkvalificerer virksomheder til at arbejde med den grønne omstilling

Den 4. april 2022 løber 3. runde af ’Det Grønne Akademi’ af stablen. Projektet tilbyder virksomheder hjælp til at få sat skub i den bæredygtige udvikling. Det Grønne Akademi er et samarbejde mellem Jobcenter Aarhus og Erhvervsakademi Aarhus og Aarhus Kommunes klimaindsats.

Det fungerer som et brobygningsprojekt mellem virksomheder og højtuddannede ledige, hvor målet er at opkvalificere virksomheder til aktivt at kunne arbejde med den grønne omstilling.

Denne omstilling hjælpes på vej ved at uddanne ledige højtuddannede, så de kan agere grønne forandringsagenter og sætte fart på arbejdet med bæredygtig forretningsudvikling, cirkulær økonomi og grøn omstilling i virksomhederne.

Gennem projektet Det Grønne Akademi får man som virksomhed tilknyttet 2-3 højtuddannede ledige, der gennem et opkvalificeringsforløb på 10 uger vil arbejde med bæredygtig forretningsudvikling i en virksomhed.

Forløbet består af 5 ugers undervisning (plus en uges påskeferie) og 4 ugers virksomhedspraktik. Deltagerne bliver undervist af kompetente lærere fra Erhvervsakademi Aarhus og af fagfolk med den nyeste viden på området, så de som grønne forandringsagenter er klædt på til at arbejde med blandt andet ressourceoptimering, CO2- og energiregnskab, cirkulære forretningsmodeller samt kommunikation af grønne initiativer hos virksomheder.

Deltagerne bliver i tværfaglige grupper matchet med en virksomhed, som de undervejs i forløbet udvikler en bæredygtighedsrapport for. Bæredygtighedsrapporten er en plan for virksomhedens fremtidige arbejde hen imod en mere bæredygtig produktion og drift. Planen skal kortlægge mulige bæredygtighedstiltag og vise en konkret handlingsplan for implementeringen. Det kan både være store innovative tiltag og små handlinger som at være mere energieffektive.

Baggrunden for projektet
    Flere og flere virksomheder efterspørger kompetencer og ressourcer til en bæredygtig omstilling af deres virksomhed. Samtidig har vi i Aarhus mange dygtige men ledige højtuddannede, der har de rette kompetencer. Ved at opkvalificere højtuddannede til at arbejde med grøn omstilling, skaber vi en moderne arbejdsstyrke, der kan fremtidssikre og udvikle vores danske virksomheder.

Vi har haft en rigtig god oplevelses med vores gruppe fra Det Grønne Akademi, og vi har fået stillet spørgsmål, som vi normalt ikke ville være så opmærksomme på i dagligdagen. Vi er udmærket klar over, at vi er på et tidligt stadie og på forkant med at stille nogle spørgsmål til vores leverandører. Men bare et-to år ude i fremtiden, vil vi være meget mere præcise med at minimere vores affald og CO2-aftryk.

Andreas Haahr, Business Unit Director, VINK Moulding.

VINK Moulding deltog som virksomhed på Det Grønne Akademi i efteråret 2021.

Vi var glade for at være en del af Det Grønne Akademi og syntes, at det var spændende og lærerigt at have kursister fra forløbet i praktik hos os. Vi oplevede, at de stillede spørgsmål til nogle områder i virksomheden, som vi ikke selv nødvendigvis lige havde tænkt på. På den måde fik ny viden, som vi kunne tage med videre i vores arbejde

Kari Brandt, Quality & Compliance manager, Coze Aarhus.

Coze Aarhus deltog som virksomhed på Det Grønne Akademi i efteråret 2020