Flere aarhusianske virksomheder melder klar til at hjælpe ukrainske flygtninge

Jobcenter Aarhus har sat gang i arbejdet med at etablere jobmuligheder for ukrainske flygtninge i Aarhus. Jobformidlingen vil matche jobsøgende ukrainere med aarhusianske virksomheder og på denne måde være en indgang til det lokale arbejdsmarked for ukrainske flygtninge, der kommer til at bo i Aarhus. Og selvom arbejdet kun lige er begyndt, har reaktionen blandt virksomhederne allerede vist sig overvældende positiv.

D. 16. marts blev særloven, der skal hjælpe mennesker på flugt fra krigen i Ukraine, vedtaget af et bredt flertal i Folketinget. Loven giver blandt andet ukrainske flygtninge arbejds- og opholdstilladelse i Danmark på lige fod med borgere fra EU-lande. Dette vil tilvejebringe den arbejdstilladelse, der er nødvendig for lovligt at kunne tage et arbejde i Danmark, når man ikke er dansk statsborger eller EU-borger. Det er aftalt, at særloven for de ukrainske flygtninge som udgangspunkt skal gælde i to år med mulighed for forlængelse.

I forlængelse af vedtagelsen af særloven arbejder Jobcenter Aarhus på at udvikle en jobformidlingsportal, der skal hjælpe til, at Aarhus Kommune kan matche aarhusianske virksomheder med ukrainske flygtninge. Flere aarhusianske virksomheder har allerede meldt sig på banen til at tilbyde ukrainske flygtninge job i Aarhus. Og antallet vil vokse yderligere i de følgende dage, forudser social- og beskæftigelsesrådmand, Anders Winnerskjold (S):

"Det er en enormt positiv respons, vi allerede nu har fået fra virksomhederne, og jeg vil gerne kvittere for den store åbenhed og ansvarlighed, som de aarhusianske virksomheder udviser," fortæller han til Berlingske Tidende og fortsætter:

"Jeg synes også, det viser, at der er rigtig gode muligheder for både at hjælpe arbejdsgiverne med at skaffe arbejdskraft og samtidig hjælpe de ukrainske flygtninge, som kommer hertil, og som vi skal understøtte så godt som vi overhovedet kan med at komme på fode og få en velfungerende hverdag her i Aarhus. De muligheder skal vi gribe og udnytte til fulde."

Jobcenter Aarhus' plan om en jobformidlingsportal vækker også interesse andre steder i landet. Blandt andet mener Venstre i Hørsholm Kommune, at det er et godt initiativ fra Aarhus Kommunes side, hvortil partiet har opfordret kommunes egen jobcenterenhed til at se på muligheden for at kunne gøre det samme som Aarhus.

Aarhus står over for en stor opgave med at få de nye flygtninge til at falde til. Det er i høj grad en opgave, der må af enkeltpersoner, frivillige i hjælpeorganisationer og alle andre der træder til, når der behov for hjælp. Det aarhusianske erhvervsliv har vist sin vilje til at bidrage til etableringen af de kommende ukrainske flygtninge på flere områder. Blandt andet har IKEA etableret et samarbejde med Indkøb og Udbud i Aarhus Kommune.

Gennem samarbejdet har IKEA doneret inventar til 50 ledige plejeboliger ved Lokalcenter Marselis til ukrainske flygtninge: senge, dyner, møbler med mere -  alt det, der skal til, når man skal etablere sig i en ny bolig. På blot tre dage har et hold elever fra Aarhus Tech sammen med kommunale medarbejdere fået indrettet de første 25 lejligheder med Ikea-møbler og gjort dem indflytningsklar til ukrainske flygtninge.