Grønnere varme til de aarhusianske hjem rykker nærmere

Geotermisk varme til aarhusianerne er i dag rykket et skridt nærmere efter, at Magistraten har godkendt en indstilling om et geotermiprojekt til varmeproduktion til fjernvarmenettet.

Der er i dag taget endnu et skridt i den grønne omstilling af Aarhus, hvor målet er, at geotermi i 2030 skal dække 20 pct. af aarhusianernes varmeforbrug.
    Magistraten i Aarhus har i dag godkendt en principindstilling om et geotermiprojekt til varmeproduktion til fjernvarmenettet. Politikerne skal senere tage stilling til konkrete fysiske placeringer.

”I Aarhus har vi et ambitiøst mål om at være en CO2-neutral by i 2030, og i det regnskab spiller varmeforsyningen til borgerne og virksomhederne en stor rolle. Det er derfor meget glædeligt og vil være banebrydende, at vi nu åbner for geotermi, en grøn, uudtømmelig energikilde jordens indre,”

Jacob Bundsgaard, borgmester.

Kredsløb og geotermiselskabet Innargi præsenterede i begyndelsen af året et samarbejde om at lave et geotermisk anlæg i Aarhus. Anlægget er et vigtigt led i kommunens ambitiøse klimamålsætning.

Syv geotermiske anlæg

Det konkrete projekt omhandler etablering af 111 MW geotermianlæg. Det fuldt udbyggede projekt indeholder syv geotermiske anlæg.

Nicolaj Bang, rådmand for Teknik og Miljø, glæder sig over, at man med dagens godkendelse rykker et skridt nærmere en grønnere og mere bæredygtig varmeforsyning.

”Der er tale om et ambitiøst og opsigtsvækkende projekt, som understreger, at vi i Aarhus har høje ambitioner med den grønne omstilling. Vi får en vedvarende varmekilde, som gør vores varmeforsyning grønnere, og det vil bringe Aarhus tættere på ambitionen om at være klimaneutral,”

Nicolaj Bang, rådmand for Teknik og Miljø.

Projektet har været i høring hos berørte parter, som ikke har haft nogen indvendinger.

Projektet bliver gennemført i faser. Da den endelige placering af anlæggene endnu ikke er fastlagt, er det nødvendigt at faseopdele projektgodkendelsen, så projektet i første fase overordnet godkendes i forhold til samfunds-, forbruger- og selskabsøkonomiske vurderinger.

Fakta

Geotermi er varme, der kommer fra jordens indre. Få kilometer nede undergrund er der flere steder 60-80 grader varmt geotermisk vand. Et geotermisk anlæg pumper det varme geotermiske vand op til overfladen, og varmen bliver trukket ud og overført til vandet i fjernvarmenettet i et lukket kredsløb. Det geotermiske vand bliver herefter pumpet det ned i undergrunden igen.