Ny KLM-rute til Amsterdam fra Aarhus Airport

KLM åbner en ny rute fra den østjyske lufthavn til Amsterdam den 30. oktober 2022. Det er en af østjydernes mest eftertragtede ruter - og giver gode muligheder for erhvervslivet.

Det er et længerevarende sværmeri mellem KLM Royal Dutch Airlines og Aarhus Airport, der nu munder ud i, at en af jydernes mest ønskede ruter lander i Aarhus. Det hollandske flyselskab, der fusionerede med Air France i 2004, tilføjer nu lufthavnskoden AAR for Aarhus i deres system til Schiphol Airport, som er det næststørste hub i verden.

Amsterdam er en klassisk storbydestination, men ruten vil også styrke forbindelserne ud i verden for det internationalt orienterede erhvervsliv i Østjylland via Air France KLM’s rutenetværk, mener lufthavnsdirektøren.

”Den direkte rute til Amsterdam er en gave til østjyske ferierejsende og til erhvervslivet, som vi har arbejdet benhårdt på at få i hus. Vi stræber efter at understøtte den økonomiske vækst i Aarhus og omegn, og vi er meget tilfredse med at have landet en så eftertragtet rute. Det er et langt sejt træk at tiltrække nye ruter og i særdeleshed nye flyselskaber. Det er meget lovende for et fremtidigt samarbejde, at KLM vælger at prioritere Aarhus, og det understreger, at KLM har set det rejsepotentiale, der er til stede omkring Aarhus”, siger Brian Worm, som er administrerende direktør i Aarhus Airport.

Det nye samarbejde vil få væsentlig betydning for både den ud- og indgående trafikudvikling i Aarhus Airport. KLM ser starten i Aarhus som en mulighed for at understøtte tovejs-turismen mellem Holland og Danmark samt øge tilgængeligheden for danskerne til populære feriedestinationer.

”Vi kan se en kraftig stigende efterspørgsel for rejser ud af Danmark. Danskerne både søger og booker rejser langt mere end før pandemien, og det føles derfor naturligt at øge kapaciteten for at kunne være tæt på endnu flere kunder. Danmark er et vigtigt marked for Nordeuropa, og derfor er vi glade for at kunne tilføje Aarhus til vores rutenet”, siger Anita Wagner Feddersen, som er Sales Director i Air France KLM Danmark.

Den nye rute vil give turister fra Holland og resten af verden bedre muligheder for at besøge Aarhus, og det falder i god jord hos VisitAarhus.

"Det er en rigtig god nyhed, at KLM Royal Dutch Airlines åbner en direkte rute til Aarhus allerede i den kommende måned. Det er en spændende mulighed for at få endnu en rute, som forbinder gæster fra hele verden og Holland til vores region. Aarhusregionen har allerede en masse hollandske gæster, og forhåbentlig vil den nye rute betyde endnu flere gæster fra Holland", siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Den direkte rute til Amsterdam går i luften den 30. oktober. Der er daglig afgang fra Aarhus Airport kl. 12.00 med ankomst i Schiphol Airport kl. 13.15. Schiphol Airport er knudepunktet i KLM og deres partneres rutenetværk, der tæller hundredvis af europæiske eller oversøiske storbyer og forretningsrelevante destinationer. Således er der direkte forbindelser til blandt andet Barcelona, Budapest, Bologna, Nice, Wien, Geneve, Paris og New York.