Borgmesteren overrækker togpenge på Aarhus Hovedbanegård

Julen er fyldt med gode traditioner, og en af dem er, når borgmester Jacob Bundsgaard onsdag i denne uge overrækker togpenge til en række velgørende organisationer. Pengene kommer fra de mange børn og barnlige sjæle, som i det forløbne år har fornøjet sig med den populære modeljernbane på Aarhus Hovedbanegård.

Julen er fyldt med gode traditioner, og en af dem er, når borgmester Jacob Bundsgaard onsdag i denne uge overrækker togpenge til en række velgørende organisationer. Pengene kommer de mange børn og barnlige sjæle, som i det forløbne år har fornøjet sig med den populære modeljernbane på Aarhus Hovedbanegård.

Modeljernbanen på hovedbanegården i Aarhus ejes af DSB, der igen i år betænksomt har valgt at donere pengene til lokal velgørenhed – og som traditionen foreskriver, er det borgmesteren i Aarhus, der har glæden af at kunne overrække togpengene.

Modeljernbanen har i år indkørt 52.000 kroner, som fordeles ligeligt mellem ni modtagere, altså 5.775 kr. til hver.

De foreninger og organisationer, som i år modtager togpengene, er valgt med den begrundelse, at de som udgangspunkt er foreninger eller organisationer, som støtter bredt eller løbende samarbejder med Aarhus Kommune eller på anden vis bidrager til vigtige dagsordener i Aarhus så som tryghed. Derudover er de med til at understøtte fællesskaber og bæredygtighed og arbejder for at reducere isolation, ensomhed og ulighed hos børn, unge og familier.

Overrækkelsen finder sted onsdag 6. december kl. 11 ved modeljernbanen (Joe & The Juice) på Aarhus Hovedbanegård, hvor Aalborg Jernbaneorkester kommer og spiller, og repræsentanter for de ni organisationer vil være til stede.

Følgende er i år modtager af togpenge:

1. Familiearbejde i Fru Ref´s (del af Kirkens Korshær)

Familiearbejde i Fru Ref’s støtter forældre og deres børn til en bedre hverdag og et velfungerende familieliv med øget trivsel, sundhed og aldersvarende udvikling, ved at støtte forældrene i at skabe stabilitet og tryghed i familielivet og er et pusterum for udsatte småbørnsfamilier i Aarhus Kommune.

2. Børnenes Kontor

Børnenes Kontors hovedformål er at hjælpe børn til et værdigt og glædesfyldt liv gennem forskellige former for støtte. Børnenes Kontor hjælper børn, unge og enlige med børn, der er økonomisk trængte og herudover rammes af sygdom, handicap eller andet.

3. Stjernestunder - Aarhus (del af Blå Kors Danmark)

Stjernestunder er et tilbud om aktiviteter og udflugter til unge fra udsatte familier i Aarhus og omegn. Tilbuddet er for børn/ unge mellem 7 og 18 år. Aktiviteterne kan være alt fra en fisketur eller snobrødsbagning til en udflugt i en forlystelsespark eller seværdighed i området.

4. Familiestøtten

Familiestøtten hjælper sårbare og økonomisk udsatte familier ved at omfordele ressourcer. Familiestøtten forbinder familier til hinanden, så dem der har tøj i overskud, kan donere til dem, der ikke har så meget. Det er en ny måde at genbruge på, hvor de samtidig skaber relationer mellem familier og hjælper med at nedbringe udledningen af CO2. Familiestøtten kæmper for at give alle økonomisk udsatte familier mulighed for at modtage gratis tøj og legetøj til deres børn.

5. 2 Timer om Ugen (del af fonden for Socialt Ansvar)

2 Timer om Ugen er en forening, som hjælper flersprogede børn med at blive sprogligt styrket til bedre at kunne klare sig i daginstitution og skole. 2 timer om Ugen støtter flere børn i Aarhus, som er tilknyttet Børn, Familier og Fællesskaber.  De understøtter, at børnene får en god skolestart og på længere sigt et godt skoleforløb.

6. UFL-klub i Aarhus (del af Unge For Ligeværd)

UFL-Klub er et aktivitetstilbud, som tilbyder ugentlige aktiviteter for unge mellem 18 og 35 år med særlige behov. Aktiviteterne kan være bowlingture, spilaftener eller hygge med fælles madlavning. Klubben har ugentlige aktiviteter. UFL-klubben skaber rammerne for fællesskab og gode aktiviteter for de unge med særlige behov.

7. Unge Ravne (del af Fonden for Socialt Ansvar)

De Unge Ravne bevæger sig rundt i nattelivet for at skabe tryghed blandt unge og give en hjælpende hånd, når festen er kørt af sporet. De Unge Ravne bidrager til den fælles tryghed, når unge fester i det aarhusianske natteliv og bidrager til, at alle får en god oplevelse i byens rum.

8. Madmekka (del af Dfunk)

Madmekka er et madfællesskab, hvor unge mødes om madlavning og fællesspisning på tværs af kultur, sprog og udfordringer. Madmekka foregår i Ungdomskulturhuset UKH hver mandag, hvor der skabes et helt særligt fællesskabsrum. For nogen unge er det over gryderne eller opvasken, at nye venskaber og relationer skal findes.

9. Kickstart - for unge i varetægt (del af Røde Kors)

Frivillige i Kickstart er med de unge fra tidlig varetægt indtil et år efter løsladelse - som rød tråd, sparringspartner, rollemodel, motivator til uddannelse og støtte til fodfæste. Kickstart er et samarbejde mellem LB Forsikring og Røde Kors og er opstået på baggrund af et behov i Aarhus Arrest. Kickstart hjælper de, der er snublet på vej ind i voksenlivet og hjælper på vejen til et ungeliv med job, uddannelse og positive fællesskaber.

Den populære modeljernbane har eksisteret siden 1962 på Aarhus Hovedbanegård og i dag ejet af Jernbanemuseet i Odense (DSB). Modeljernbanen serviceres og vedligeholdes af entusiaster fra Jydsk Modeljernbane Klub i Aarhus.

Sidst opdateret: 6. december 2023