Nyheder fra Teknik og Miljø

Ny klimachef skal gøre Aarhus klimaneutral i 2030

Aarhus Kommune skaber et helt nyt område for Klima og Energi, der med en ny klimachef i spidsen skal realisere Aarhus Byråds ambitiøse målsætning om at gøre Aarhus CO2-neutral i 2030.

Blot to uger efter Aarhus Byråd besluttede at sætte byens klimaindsats op i et højere gear, er Teknik og Miljø nu klar til at ansætte en ny klimachef, der skal være leder af et helt nyt område for Klima og Energi.

Med sit budgetforlig besluttede byrådet at rette alle klimafondsmidler mod indsatser, som direkte begrænser CO2-udledningen i Aarhus, eller som mærkbart reducerer kommunens forbrugsbaserede udledninger. Samtidig bestilte byrådet en ny, grøn mobilitetsplan, der skal tage livtag med trafikkens store andel af aarhusianernes klimaaftryk. Politikerne har også bedt om, at Teknik og Miljø skaber rammerne for et biomasssefrit og CO2 neutralt aarhusiansk energi- og varmesystem.

For at opfylde byens klimaambitioner, bliver vi nødt til at skabe rammerne for nogle helt grundlæggende forandringer i vores transportmønstre, energiforsyning og ressourceforbrug. Derfor placerer vi nu rollen som byens klimachef helt centralt i Teknik og Miljø med ansvar for at drive nogle grundlæggende forandringer i den måde, vi indretter vores energisektor, den cirkulære affaldshåndtering og vores infrastruktur på,

Henrik Seiding, direktør i Teknik og Miljø

Han er ved at forberede et helt nyt forvaltningsområde for Klima og Energi, som klimachefen skal lede. Det indeholder det nuværende klimasekretariat i Teknik og Miljø samt afdelingen for virksomheder, der er myndighed på energiområdet, hvor man blandt andet skal skabe rammerne om fremtidens energiparker og CO2-fangst fra skorstenene på forbrændingsanlægget i Lisbjerg. Det nye område får 55 medarbejdere, der skal realisere forandringerne.

Vi skal have en klimachef, der kan drive forandringerne og være med til at påvirke interessenter og nationale politikere og myndigheder, så vi kan komme i gang med arbejdet. Der er mange ting i gang, men byrådet har sendt et meget klart signal om, at hastigheden skal op på realisering frem for mobilisering af aarhusianerne. De er klar! De venter blot på, at vi skaber de rammer, som gør det nemt og attraktivt at handle klimavenligt,

Henrik Seiding

Han forventer at have en ny klimachef på plads til årsskiftet, når det nye budgetforlig træder i kraft.

Sidst opdateret: 25. oktober 2023