Gå til hovedindhold

Aarhusiansk startup bruger turismen som innovativ vækstmotor

Danske iværksættere ser turisme som en gylden mulighed for at udbrede deres produkter og nå internationale markeder. Med støtte fra Hub for Innovation in Tourism (HIT) har flere startups som blandt andet Aguardio allerede set en stigning i deres internationale vækst.

  • Læs op

Indhold

    Flere danske startups bruger turisme som et springbræt til at nå bredere markeder, viser en ny analyse fra Volcano. Med initiativet Hub for Innovation in Tourism (HIT) kobles små innovative virksomheder sammen med turismens etablerede aktører, hvilket åbner nye muligheder for begge parter. HIT, der er et samarbejde mellem Dansk Kyst- og Naturturisme, MeetDenmark og Dansk Storbyturisme, har siden 2021 skabt et frugtbart miljø, hvor iværksættere kan teste, udvikle og markedsføre deres løsninger i turismens dynamiske landskab.

    Et af disse startups er Aarhus-virksomheden Aguardio, som har udviklet en IoT-løsning, der reducerer vandforbruget ved brusebade og opdager utætte toiletter. Ved at teste sine produkter på hoteller og campingpladser, i samarbejde med HIT, har Aguardio opnået værdifulde erfaringer og internationale partnerskaber.

    “Turisme er et perfekt testcenter, hvor vi kan afprøve både teknologi og kundeoplevelse under virkelige forhold,” siger Anders Barkholt, CEO i Aguardio.

    Turismen som innovationslaboratorium

    Turismebranchens store interesse for bæredygtighed og digitalisering gør den til en oplagt partner for tech-startups. HIT har i de seneste to år engageret næsten 100 startups og mere end 300 studerende, som alle har arbejdet med løsninger, der både adresserer turismens udfordringer og skaber nye partnerskaber. Ved at koble startups og studerende med etablerede virksomheder får iværksættere adgang til ressourcer og netværk, der ellers ville være svære at få fat på.

    ”Vi ser store perspektiver i at fortsætte samarbejdet mellem turismen og de mange tech-startups, som adresserer branchens udfordringer, såsom grøn omstilling og digitalisering,” udtaler Jens Hausted, direktør i Dansk Kyst- og Naturturisme.

    Med dette partnerskab kan turismevirksomheder få adgang til nye digitale løsninger, mens iværksættere får en unik mulighed for at teste og finjustere deres løsninger under virkelige forhold. HIT’s erfaringer viser, at samarbejdet også kan være en gamechanger for andre konservative sektorer, der ønsker at innovere.

    Bæredygtig teknologi baner vejen til international succes

    En af de største fordele for startups som Aguardio er muligheden for at arbejde med bæredygtighed på en praktisk måde, som direkte bidrager til turismens grønne omstilling. Aguardio har eksempelvis hjulpet campingpladsen CAMP Hverringe med at opnå vandbesparelser og hurtig økonomisk tilbagebetaling ved brug af deres ShowerSensor.

    ”Resultaterne fra turismeprojekterne taler direkte ind i branchens behov for bæredygtige løsninger, og dette har været med til at åbne døre på internationale markeder for os,” forklarer Anders Barkholt.

    Aguardio er nu aktive i Nordeuropa, England og Mellemøsten og har vundet priser på blandt andet Fitur-messen i Madrid, som er en af verdens største turismemesser.

    Denne artikel indgår i en række af artikler fra Grow Aarhus sektionen, som er skabt i partnerskabet mellem TechSavvy - Danmarks største startup-medie og Tech City Aarhus, som Aarhus Kommune indgår i. Formålet med samarbejdet er at skabe endnu mere synlighed om det aarhusianske tech-miljø og innovationsøkosystem.

    Sidst opdateret: 19. november 2024