Crowdfunding Aarhus fejrer første år med flotte resultater

Aarhus Kommune er landets første og eneste kommune, der har sin egen crowdfundingplatform med et særligt fokus på at understøtte medborgerskab. Den stilles gratis til rådighed for alle i Aarhus, både private borgere, foreninger, institutioner og erhvervsliv.

Crowdfunding Aarhus, som er ejet af Aarhus Kommune, har i disse dage rundet sin 1-års fødselsdag. Det bliver fejret ved at hylde de mange flotte projekter, der er kommet i mål med at crowdfunde på platformen i løbet af det første år.

De mange projekter spænder bredt fra hundeskov til dyr på internat, koncertoplevelser, renovering af et lokalt kulturhus til gratis måltider til familier ramt af akut sygdom.

Platformen er blevet taget godt imod, og det er gået rigtig godt for de projektejere, som har givet sig i kast med at crowdfunde.

Resultaterne fra det første år viser blandt andet at:

• 75 % af alle projekter på platformen har nået deres mål

• Der er indsamlet over 250.000 kr.

• Der er foretaget 694 køb og/eller donationer på platformen

Styrker fællesskabet i Aarhus

Crowdfunding Aarhus blev igangsat med målet om at gøre det let for byens borgere at tage del i byens mange projekter.

Derfor er Crowdfunding Aarhus også lavet med målet om at skabe ordentlige og trygge forhold for byens borgere, som gør brug af platformen. Desuden stiller Aarhus Kommune garanti for, at borgere kan få alle sine donerede penge tilbage, hvis et projekt ikke når det fulde beløb for at blive realiseret.

Står man tanker om at give sig i kast med at få crowdfundet et projekt, så tilbyder Crowdfunding Aarhus løbende vejledning og sparring til projekter både før og under indsamlingen. Platformen har også udgivet en podcastserie om crowdfunding.

Alt dette kan findes på https://aarhus.crowdfundingdanmark.dk/

Crowdfunding Aarhus kan også kontaktet på mail: crowdfunding@aarhus.dk