Byens erhvervsliv tilgodeses med ny aftale

Aarhus Kommune og Erhverv Aarhus har netop indgået en partnerskabsaftale, som skal styrke erhvervslivets rammebetingelser i Aarhus. Virksomhedernes behov for arbejdskraft og en række konkrete udviklingsprojekter udgør kernen i aftalen.

Det går generelt godt i Aarhus, når man kigger på statistikkerne. I 2021 steg antallet af arbejdspladser med over 10.000, mens der i de første ni måneder i 2022 blev skabt godt 6.000 arbejdspladser. Statistikken viser ligeledes, at eksporten satte rekorder i 2020, hvor aarhusianske virksomheder eksporterede for næsten 100 mia. kr. Derudover viser Erhvervsklimamålingen fra maj 2022 bl.a., at 64 % af virksomhederne er enten meget tilfredse eller tilfredse med at drive virksomhed i Aarhus.

Erhverv Aarhus og Jacob Bundsgaard vil fastholde udviklingen

Det er den udvikling Aarhus Kommune og Erhverv Aarhus vil arbejde på at fastholde – også i en tid med inflation og øget usikkerhed på arbejdsmarkedet og generelt med hensyn til både den nationale og globale økonomi i kølvandet på pandemien og Ruslands invasion af Ukraine.

”Netop i en tid med usikkerheder i verden, som også påvirker os lokalt, er én af de absolut vigtigste styrker i udviklingen af Aarhus det tætte og langvarige samarbejde mellem centrale aktører. Det er uvurderligt, at en organisation som Erhverv Aarhus spiller så aktivt med i erhvervsudviklingen i Aarhus og bidrager så konkret til indfrielsen af byrådets ambitioner for byen. Med partnerskabsaftalen i hånden har vi en meget konkret og anvendelig ramme for de kommende års samarbejde mellem Erhverv Aarhus og Aarhus Kommune. Vi kan på den måde i fællesskab holde fast i den særdeles positive udvikling på erhvervsområdet og dermed også væksten i antal arbejdspladser,” siger borgmester Jacob Bundsgaard.

Partnerskabsaftalen vækker også glæde hos Erhverv Aarhus’ formand, Terje Vammen:

”Hos Erhverv Aarhus er vi naturligvis bevidste om, at det er en udfordrende tid for flere brancher, hvorfor vi oplever et forstærket behov for at styrke rammebetingelserne for erhvervslivet i Aarhus. Vi er glade for, at Aarhus Kommune deler samme opfattelse og ønsker at udvide det i forvejen gode samarbejde ved at pege på Erhverv Aarhus til at håndtere en række vigtige indsatser på vegne af byens erhvervsliv,” siger Terje Vammen.

Også Erhverv Aarhus direktør, Poul Dalsgaard, ser frem til at føre aftalen ud i livet:

”Aarhus er begunstiget af at have et særdeles driftigt erhvervsliv, som vi i den grad skal værne om og hjælpe, hvor vi kan. Vi ser et stort potentiale i at endnu flere virksomheder får gang i eksporten og begynder at rekruttere dygtige internationale medarbejdere, som både dækker behovet for arbejdskraft og er med til at løfte virksomhedernes forretning – og det kan vi sætte yderligere strøm til med denne aftale. Vi glæder os til at føre aftalen ud i livet og bidrage til, at byens virksomheder får endnu bedre vilkår for at drive deres forretning,” siger Poul Dalsgaard.

Om partnerskabsaftalen

Partnerskabsaftalen tager udgangspunkt i den reviderede ”Erhvervsplan - Partnerskaber for bæredygtig vækst 2020-23” og er struktureret omkring en række strategiske udviklingsområder, som Erhverv Aarhus og Aarhus Kommune vil løfte og udvikle i fællesskab. Aftalen indeholder blandt andet indsatser med fokus på international arbejdskraft, herunder rekruttering af internationale talenter og fastholdelse af de internationale medarbejdere og deres medfølgende familie, SMV’ernes behov og eksportmuligheder, efter- og videreuddannelse af medarbejdere til eksempelvis den grønne omstilling samt en fejring af særligt inspirerende virksomheder.

Om Erhverv Aarhus

Erhverv Aarhus er en privat erhvervsorganisation, der arbejder for et attraktivt erhvervsklima i Aarhusregionen på vegne af 500 medlemsvirksomheder.

Partnerskabsaftalen

Partnerskabsaftale mellem Erhverv Aarhus og Aarhus Kommune 2023-24