Polsk/Ukrainsk udstilling om børns oplevelse af krig åbner på DOKK1 20. februar

Den 24. februar er det et år siden den russiske invasion af Ukraine fandt sted og der udbrød krig i Europa. Udstillingen “Mor, jeg vil ikke have krig!” giver en stemme til de yngste vidner til krigen. Den skildrer krigens grusomheder og drama fra børnenes perspektiv.

På grund af krigen er flere millioner mennesker blevet tvunget til at forlade Ukraine og søge tilflugt andre steder i verden, blandt andet i Polen og Danmark.  Krigen har sat sine spor, især på børnene.

For at markere krigsudbruddet og tage afstand fra den russiske aggression vises udstillingen “Mor, jeg vil ikke have krig!” 20 – 26. februar på DOKK1

Udstillingen viser billeder malet af polske børn efter anden verdenskrig som et vidnesbyrd om deres traumer i forbindelse med Nazitysklands besættelse af Polen i 1939-1945. Billederne udstilles side om side med papirark, hvor ukrainske børn har skildret deres følelser og oplevelser under den krig, som Rusland fører i landet. Uanset tid og sted er krig et stort onde, og børnene er altid ofre.

Udstillingen er på tre sprog: dansk, engelsk og ukrainsk.

Udstillingen åbnes kl. 13.00 d. 20. februar af:

Borgmester Jacob Bundsgaard
    Ukraines ambassadør Mykhailo Vydoinyk
    Polens ambassadør Antoni Fałkowski

Udstillingen gøres tilgængelig i et samarbejde mellem: Aarhus Kommune, Dokk1, Ukraines ambassade i Danmark, Polens ambassade i Danmark, ”Mom, I see war - Мамо, я бачу війну”, De Polske Statsarkiver og Sankt Ansgars Kirke i København.

Flere oplysninger om udstillingen og projektet ”Mom, I see war - Мамо, я бачу війну” her: https://momidontwantwar.eu/en/