2022 blev rekordernes år for turismen i Aarhusregionen

Der har aldrig været så mange turister i Aarhusregionen som i 2022. Det viser helt nye overnatningstal for de første elleve måneder af 2022.

Overnatningsstederne i Aarhus, Favrskov, Randers, Silkeborg, Skanderborg, Viborg og på Djursland kan godt være stolte af turistsæsonen 2022. Året slog nemlig den ene rekord efter den anden, og der har aldrig været flere overnatninger i Aarhusregionen. Stigningen er på 16,4 procent sammenlignet med 2019, og det er et godt stykke over stigningen på landsplan.

Faktisk kan alle kommuner i Aarhusregionen vise positive overnatningstal for de første elleve måneder af 2022 i forhold til 2019. Og især Norddjurs, Viborg og Aarhus udmærker sig med stigninger på henholdsvis 27 procent, 19,3 procent og 18,3 procent. Aarhus overgår endda kulturhovedstadsåret 2017, der var den hidtidige rekord.

Det er især overnatningerne i feriehuse og på hoteller der er steget siden 2019. Det skyldes blandt andet, at de tyske gæster har fundet vej tilbage til området i meget stor stil.

"2022 har overgået vores vildeste forventninger. Både de danske og internationale turister har i stor stil valgt at holde ferie i Aarhusregionen, og det er vi meget stolte af. Aarhusregionen byder på stærke oplevelser indenfor både natur, kultur, gastronomi og historie. Og så har mange turismevirksomheder i vores destination investeret massivt i nyheder i 2022. Dét har trukket gæster til," siger Pia Lange Christensen, direktør, VisitAarhus.

Mange besøgende hos attraktioner
    Et af de steder, hvor man har investeret i nye turismeoplevelser, er Kattegatcentret i Grenaa. Her stod et nyt pingvinanlæg med 14 æselpingviner klar til højsæsonen 2022. Anlægget er ét af kun otte pingvinanlæg i verden, hvor det er muligt at stå i samme rum som subantarktiske pingviner, og det har været med til at trække besøgstallene i vejret. I 2022 kunne tælleapparaterne på Kattegatcentret tælle til cirka 170.000 gæster, hvilket er cirka 15.000 flere end i 2019.

"Pingvinanlægget er en stor nyhed for os, og gæsterne har også taget rigtig godt imod det. Allerede fra dag ét efter vi åbnede anlægget, kunne vi mærke en stor interesse fra publikum, og vi har blandt andet oplevet flere tyske gæster end normalt. Det er dejligt, også fordi vi også kan mærke, at de besøgende stadig bruger penge på trods af krise og inflation," siger Karsten Bjerrum Nielsen, direktør, Kattegatcentret.

Djurs Sommerland, Tivoli Friheden, Salling Roofgarden og Hjejleselskabet er også blandt de attraktioner i Aarhusregionen, der har investeret store beløb i nye oplevelser til turisterne i 2022.

Stor usikkerhed om turismen i 2023
    Her i starten af det nye år er det især krise, der præger verdenssamfundet og påvirker turismeerhvervet. Inflation og høje energipriser er med til at skabe svære vilkår.

"Vi ser med forsigtig optimisme på turismen i 2023 på trods af store usikkerheder. Inflation og krigen i Ukraine påvirker rejsemønstre og feriebudgetter. Samtidig oplever vi en stærkt stigende international konkurrence om gæsterne," siger Pia Lange Christensen, direktør, VisitAarhus og tilføjer:

"Derfor er der også al mulig grund til at blive ved med at investere i turismen. I VisitAarhus vil vi gøre alt, hvad vi kan, for at markedsføre Aarhusregionen - blandt andet med en stor ny kampagne, som vi glæder os til at præsentere meget snart"

Om VisitAarhus
    er Aarhusregionens officielle turistorganisation, der dækker over storbyen Aarhus samt de omkringliggende byer og områder Djursland, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Randers og Viborg. VisitAarhus' mission er at udvikle turismen og markedsføre Aarhusregionen som rejsemål for ferie- og erhvervsturister samt bidrage til, at turismen skaber værdi lokalt, regionalt og nationalt.