Hver tredje virksomhed i Aarhus regner med fremgang i 2023

På trods af udfordringer med rentestigning, inflation og energikrise er virksomhederne i Aarhus Kommune generelt optimistiske for det kommende år.

Det viser en ny temperaturmåling, som Aarhus Kommune i dag kan offentliggøre i forbindelse med den årlige nytårsbriefing på Aarhus Rådhus i dag tirsdag.

Hele undersøgelsen kan læses i vedhæftede dokument.

35 procent af de adspurgte virksomheder forventer, at deres indtjening vil stige i løbet af de næste 12 måneder. Ligeledes er det omkring hver 3. virksomhed (31%), der forventer at have flere medarbejdere om et år end nu. Kun 1 procent regner med at have mange færre medarbejdere. 53 procent forventer at have samme antal medarbejdere indenfor 12 måneder.

Måling udført af Megafon

Temperaturmålingen er lavet blandt aarhusianske virksomheder om den aktuelle situation i erhvervslivet i Aarhus som følge af den store usikkerhed i omverdenen med energi- og forsyningskrise, krig i Europa, høj inflation samt sværere tider. Undersøgelsen er gennemført af Megafon A/S på vegne af Aarhus Kommune. Undersøgelsen blev gennemført som telefoninterviews i perioden 28. november – 12. december 2022. Der er gennemført 359 interviews i målgruppen.

Selv om virksomhederne ikke anser den nuværende krise som udtryk for et langvarigt problem og generelt forventer økonomisk fremgang i 2023, er deres forventninger til fremgangen faldet i løbet af det sidste halve år. En tilsvarende temperaturmåling fra maj 2022 viste, at mere end 7 ud af 10 (71%) forventede en bedre økonomisk situation om 1 år, mens mere end 4 ud af 10 (42%) forventede at ansætte flere medarbejdere. Optimismen for næste år er således stadig til stede blandt virksomhederne, men i lidt lavere grad end for et halvt år siden.

Borgmester: Tro på fremtiden

Borgmester Jacob Bundsgaard siger:

”Der er grund til at glæde sig over en generel optimisme i det aarhusianske erhvervsliv. Trods svære tider klarer mange sig fortsat rigtig godt, og undersøgelsen viser, at kun fire procent af de adspurgte regner med et stort dyk i indtjeningen. Det siger sig selv, at der er nogle, der har det svært. Mange i restaurations- og detailbranchen er først lige kommet over corona, og byggebranchen er ramt af den høje rente og høje materialepriser. Vi undgår desværre nok ikke nogle flere konkurser og afskedigelsesrunder i 2023, men samtidig synes jeg trods alt også, at vi skal hæfte os ved den fortsatte tro på fremtiden i mange virksomheder.”

Spørgsmål i undersøgelse:
    Forventer du, at virksomhedens indtjening vil stige, falde eller forblive uændret i løbet af de næste 12 måneder?