"Sejlsportens Tour de France" kommer til Aarhus

»Sejlsportens Tour de France«, som The Ocean Race blev kaldt på Nytårsbriefing 2023, kommer til Aarhus til sommer. The Ocean Race er verdens måske største og mest krævende sportsbegivenhed. For første gang i historien er Aarhus og Danmark at finde på ruten rundt om planeten.

Til årets nytårsbriefing på rådhuset, som blev afholdt tirsdag den 10. januar, præsenterede Kristian Rørbæk Thrane fra Aarhus Kommune The Ocean Race’s stopover i byen, som byder på et 11 dages langt arrangement ved havnepladsen i Aarhus Havn.

Kristian Rørbæk Thrane fortalte at, det forventes det, at op mod 400.000 mennesker vil tage del i The Ocean Race-festlighederne i Aarhus Havn, som han betegner som et ’climate positive mega event.’

Mens hele verdens øjne hviler på de spektakulære Ocean Race-både, når de blæser gennem Aarhus' inderhavn foran en tætpakket kajkant, er festen i fuld gang på land. I løbet af 11 dage, som stoppet i Aarhus varer, vil havnepladsen være fyldt med aktiviteter for folk i alle aldre. Der vil være sjove indslag, konkurrencer, forskellige aktiviteter, læring om havmiljø og bæredygtighed i Race Village, mens indlagte kapsejladser, Pro/AM-races og andre events til vands sikrer konstant aktivitet i et festivalinspireret setup.

»Kort fortalt bliver det en spændende oplevelsesø, hvor lærings- og erhvervspartnere vil præsentere deres bud på en mere bæredygtig fremtid,« forklarede Kristian Rørbæk Thrane til Nytårsbriefingen.

The Ocean Race afholdes hvert tredje år og består af et med felt med nogle af klodens dygtigste sejlere, der i løbet af seks måneder racer jorden rundt i en etapebaseret kapsejlads.

Den kommende 14. udgave af The Ocean Race, tidligere kendt som Volvo Ocean Race, skydes igang i 2023, efter at ruten i løbet af 2021 blev forkortet som følge af coronapandemien.

The Ocean Race 22/2023 begynder i januar 2023 i Alicante i Spanien, og i løbet af seks måneder besøger løbet ni byer i Europa, Nordamerika og Sydamerika. Feltet rammer Aarhus som sjette stop den 29. maj 2023, hvor eventpladsen foran DOKK1 er klædt på til én af Danmarks absolut største sejlsportsbegivenheder.

Racing with Purpose

The Ocean Race fortsætter det vigtige arbejde fra sidste Ocean Race-kampagne med et innovativt bæredygtighedsprogram ved navn ’Racing with Purpose’, der skal fungere som en katalysator for at genoprette havets sundhed.

Således har The Ocean Race formuleret en bæredygtighedskøreplan, der skal inspirere til at handle og skabe konkrete resultater, som har en positiv indvirkning på det maritime liv.

The Ocean Race har indgået et visionært partnerskab med 11th Hour Racing som primær partner samt de officielle partnere Bluewater og Volvo Cars for at levere en kollektiv indsats med en bred vifte af initiativer for et renere og sundere hav.