Erfaren direktør skal lede nyt center for it-sikkerhed i Aarhus

Næste skridt mod etableringen af Security Tech Space er nu taget. Magistraten i Aarhus Kommune har i denne uge godkendt etablering af et kommende center for it-sikkerhed, Security Tech Space i Aarhus. Leder af initiativet bliver direktør Peer H. Kristensen.

Det bliver en erfaren og også velkendt direktør, der sætter sig i førersædet for Aarhus' nye cybersatsning Security Tech Space. Peer H. Kristensen, 54 år, har tidligere haft toplederstillinger i Aarhus og kommer aktuelt fra en stilling som direktør for Destination Vesterhavet og med flere års erfaring inden for ledelse, rekruttering og organisationsudvikling. Peer H. Kristensen tiltræder stillingen som direktør for det kommende Security Tech Space den 1. september.

"Det bliver helt fantastisk spændende at være med til at løfte ambitionen om en mere cybersikker fremtid. Jeg ser frem til at etablere og udvikle Security Tech Space og være med til at realisere det store potentiale, der er i den erhvervsmæssige styrkeposition i Aarhusområdet," siger Peer H. Kristensen.

Jacob Bundsgaard, borgmester i Aarhus, glæder sig til samarbejdet:

"Peer H. Kristensen er den rette person til at etablere Security Tech Space. Vi får en dygtig direktør med stor ledererfaring, der har formået at være en stærk katalysator for fremdrift, samarbejde og udvikling af flere organisationer. Med Peer ved roret er vi et skridt tættere på at realisere ambitionen om en mere cybersikker fremtid. Jeg er sikker på, at Peer er garant for et stærkt samarbejde med både forskning, organisationer og stærke it-virksomheder.”

Christian Budde, rådmand for Sundhed og Omsorg, siger om ansættelsen:

"Aarhus Kommune oplever, som alle andre offentlige myndigheder og organisationer, en øget trussel, når det kommer til cybersikkerhed. Med den høje grad af digitalisering følger også en øget sårbarhed over for kriminelle hackere. Vi ved desværre af erfaring, at særligt den ældre del af vores borgere er i højrisiko, når det kommer til at give hackere adgang til deres digitale liv. En målrettet cyberindsats med Peer H. Kristensen i spidsen kan være med til at skabe det nødvendige digitale forsvar, som mange efterspørger."

Nicolaj Bang, rådmand for Teknik og Miljø, ser også en fordel i bedre it-sikkerhed og støtter op om den nye direktør:

"Omkring halvdelen af danske små- og mellemstore virksomheder har et for lavt sikkerhedsniveau, ligesom mange danske it-virksomheder efterspørger medarbejdere med kompetencer inden for cybersikkerhed. Det viser et stort behov for it-beskyttelse og ikke mindst for flere medarbejdere med it-kompetencer. Med Peer H. Kristensen får vi en dygtig leder, der er vant til at gå forrest, og som kan være med til at bane vej for de it-løsninger og kompetencer, som vi kan forløse med erhvervspotentialet i Aarhus."

Også Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge, ser frem til samarbejdet:

"Som et af de mest digitaliserede lande i verden er vi i Danmark særligt sårbare over for cyberangreb. Det gælder både offentligt og privat. Med et nyt center for it-sikkerhed i Aarhus er det målet, at vi får bedre beskyttelse af borgernes data. Med Peer H. Kristensen som ny direktør får vi en dygtig og erfaren leder, og jeg ser frem til et godt samarbejde."

Om Peer H. Kristensen:

Peer Heldgaard Kristensen har flere års erfaring med topledelse og bestyrelsesarbejde. Han har blandt andet været direktør for VisitAarhus, CEO for Aarhus Airport A/S, vicedirektør i Vejlefjordfonden samt salgs- og marketingchef for Fonden Fyntour. Peer H. Kristensen bor i Hou, er gift og far til fire børn.

Fakta

Læs mere om Security Tech Space (fra Magistratens dagsorden) her https://smart.aarhus.dk/cybersikkerhed/

Yderligere oplysninger

• Jacob Bundsgaard, borgmester, kontakt pressechef Niels Buch Johannsen, tlf. 51 57 67 16