Fenagy fejrer nyt domicil med fest og store ambitioner for fremtiden

Fenagy har fejret færdiggørelsen af det nye domicil i Lystrup nord for Aarhus med åbent hus, hvor ca. 400 mennesker kiggede forbi og gjorde dagen festlig. Borgmester Jacob Bundsgaard stod for den officielle åbning og klippede den røde snor sammen med direktør Kim G. Christensen.

Virksomheden har taget springet fra Ecopark, som er en grøn udviklingspark for iværksættere, og ud i egne rammer. Fenagy flyttede allerede ind i oktober sidste år, men har siden udvidet med 350 kvadratmeter kontorer, nye trykprøvefaciliter og helt nyt fabrikslayout.

”Det er skønt at fejre en dag som denne. Som startup-virksomhed løber vi normalt bare videre mod de næste mål, men i dag har vi valg at stoppe op for en kort stund og fejre, hvor langt vi er nået på under 3 år. Dette gøres bedst sammen med vores 60 medarbejdere, kunder, leverandører, samarbejdspartnere samt familier og venner,” fortæller medstifter og direktør Kim G. Christensen.

Fenagy leverer kundetilpassede produktioner af varmepumper og køleanlæg, der bruger C02 som kølemiddel, hvilket bidrager til en bæredygtig produktion af varme og med deres nye domicil på 2.500 kvadratmeter, har virksomheden en produktionskapacitet på 100 store varmepumper årligt.

Fenagys fire grundlæggere - Klaus Nørgaard, Jacob Nielsen, Mads Holst Nielsen og Kim G. Christensen. Derudover borgmester Jacob Bundsgaard og manager Søren Boel Pedersen fra Aarhus Kommune.

Udviklingen forsætter

Der tages store skridt i udviklingen af nye og bedre varmepumpeløsninger, som skal sikre bedre overvågning og en optimal drift for eksempel under afrimning i snevejr.

Styringen giver også mulighed for hurtig opstart og nedlukning af varmepumpernes drift, så fjernvarmeværkerne aktivt kan bruge varmepumperne på elmarkedet til gavn for balanceringen af elnettet, og dermed optimere værkets egen økonomi ved at drifte varmepumpen, når strømpriserne er lave.

”Fremtiden for varmepumper ser lys ud på tværs af hele Europa. De nye lokaler giver mulighed for at levere mere end 100 store varmepumper om året, hvilket skulle være nok til at dække behovet i Danmark, men også det stigende behov i landene omkring os,” siger Kim G. Christensen.