Taskforce skal belyse brugen af chatrobot i Aarhus Kommune

Nye digitale teknologier åbner konstant nye muligheder. Senest er det kunstig intelligens og ikke mindst chatrobotten ChatGPT, som har høstet massiv opmærksomhed siden lanceringen i december sidste år. Aarhus Kommune nedsætter taskforce, der skal belyse både positive og negative sider.

ChatGPT er programmeret til at forstå og besvare tekstbaserede spørgsmål. Nogle har måske prøvet at bruge den til at skrive fødselsdagssange, føre filosofiske samtaler eller hjælpe med en kryds-og-tværs, Andre har brugt eller overvejet at bruge den på arbejdet. Den rummer mange muligheder.

Men brugen af kunstig intelligens og chatrobotter rejser også spørgsmål, faldgruber og fælder. Hvad med datasikkerhed og personoplysninger, hvordan udnytter vi mulighederne bedst, og hvor går grænsen? Det er baggrunden for, at Aarhus Kommune nedsætter en digital taskforce, der skal belyse brugen af ChatGPT og lignende tjenester nærmere i Aarhus Kommune.

Borgmester Jacob Bundsgaard siger: ”Vi skal tilgå ny teknologi med interesse og nysgerrighed, men også med omtanke, for lige nu går det meget stærkt med chatrobotter og kunstig intelligens. Tempoet kræver en skærpet opmærksomhed fra vores side, og derfor nedsætter vi en tværgående taskforce til at undersøge det nærmere. Balancen er, at vi på ene side gerne vil vide mere om teknologiens mange potentialer, på den anden side vil vi ikke gå på kompromis med borgernes datasikkerhed eller digitale tryghed.”

Taskforcen nedsættes efter aftale i kommunens tværgående Digitaliseringsstyregruppe. Efter vejledning fra Aarhus Kommunes databeskyttelsesrådgiver bliver der i dag udsendt en anbefaling til kommunens medarbejdere om brugen af ChatGPT og lignende tjenester. Her vejledes medarbejdere i selvfølgelig ikke at indtaste personoplysninger, fortrolige oplysninger eller forretningshemmeligheder. Samtidig bliver medarbejderne anvist i, hvordan værktøjet kan være en hjælp til eksempelvis at spare tid i konkrete opgaver, få sparring eller inspiration.

Taskforcens arbejde og tidshorisont skal nu fastlægges nærmere.