Aarhus får dobbelt kongeligt besøg – to smukke kongeskibe lægger til kaj i Aarhus

Det bliver en førstegangsoplevelse, når Aarhus fredag 16. juni på én gang får besøg af både det norske Kongepar og Kronprinsparret. Med ankomst ad søvejen er der er lagt op til et storslået anløb, når de to smukke kongeskibe begge stævner ind i Aarhus Havn.

Besøget fredag 16. juni er en del af et to-dages officielt besøg i Danmark 15. - 16. juni af Deres Majestæter Kong Harald og Dronning Sonja. Besøget indledes med at Hendes Majestæt Dronningen modtager Kongeparret i København 15. juni. Læs mere om besøget på kongehusets hjemmeside: D.M. Kong Harald og Dronning Sonja af Norge besøger Danmark (kongehuset.dk)

Det endelige program for besøget i Aarhus offentliggøres senere, men vil udover den storslåede entre ad søvejen indeholde en officiel frokost på rådhuset for Kronprinsparret og det norske Kongepar.

Borgmester Jacob Bundsgaard ser frem til at modtage de to kongelige familier i byen:

”Det er altid en stor glæde, når den kongelige familie besøger Aarhus, men glæden er mindst dobbelt denne her gang, hvor kronprinsparret ledsages af det norske kongepar, Kong Harald og Dronning Sonja. Aarhus har mange norske studerende og en aktiv norsk forening, der hvert år fejrer den norske nationaldag 17. maj, så jeg er sikker på, at det bliver en meget varm og begejstret velkomst – og forhåbentligt et glædeligt gensyn for Kong Harald, der gæstede byen som kronprins helt tilbage i 1965. Og så bliver det et fantastisk syn, når de to kongeskibe sammen stævner ind i Aarhus Havn,” siger borgmester Jacob Bundsgaard.