Endnu en virksomhed underskriver forpligtende klimabrev

Administrerende direktør Jens Stratmann fra dagligvarekæden Lidl har underskrevet Klimaalliancen Aarhus’ Commitment Paper. Dermed forpligter virksomheden sig til at leve op til Klimaalliancen Aarhus’ klimatiltag om grøn mobilitet, som understøtter Aarhus’ mål om klimaneutralitet i 2030.

”Vi har stor fokus på grøn mobilitet hos Lidl og har sat os som mål, at alle vores firmabiler i Danmark enten skal være el- eller hybridbiler inden 2025. Derfor er det helt oplagt for os at forpligte os på Klimaalliancen Aarhus’ målsætninger og understøtte de initiativer og det arbejde, som andre lokale virksomheder har sat i gang. Vi tror på, at når vi er mange, som går sammen, kan vi opnå endnu flere resultater til fordel for klimaet, og det er helt i tråd med det, som vi hos Lidl ønsker at opnå,” fortæller administrerende direktør Jens Stratmann.

Lidl er blot den seneste i rækken af nu 69 virksomheder og organisationer fra Aarhus-området, der har underskrevet det forpligtende klimabrev, som er et tiltag udarbejdet af Klimaalliancen Aarhus for at  understøtte ambitionen om en  klimaneutral by i 2030. Klimaalliancen Aarhus er et samarbejde mellem Aarhus Kommune og flere af byens virksomheder og organisationer om omstillingen til et mere bæredygtigt samfund.

Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard ser samarbejde på tværs af bysamfundet som helt afgørende for at reducere CO2-udledningen fra transport og mobilitet:

”Det er glædeligt at endnu en virksomhed underskriver Klimaalliancens Commitment Paper om grøn mobilitet. Virksomhederne spiller en vigtig rolle i forhold til at bringe CO2-udledningen fra transporten ned, og derfor er samarbejdet så værdifuldt. En fælles indsats på tværs af bysamfundet er i sidste ende afgørende for, om vi når i mål med vores klimaneutralitet.”

Som en konkret del af Committent Paper skal virksomheder omstille deres person-bilflåde til emissionsfrie køretøjer og dertil udarbejde tiltag, som skal sænke medarbejdernes klimabelastning i deres transport til og fra arbejde.

Her er Lidl allerede godt på vej, da 290 ud af kædens 300 køretøjer er el- eller hybridbiler, og som alternativ til transport til og fra arbejde opfordrer Lidl sine medarbejdere til samkørsel og giver ligeledes stor fleksibilitet i muligheden for hjemmearbejde for kædens administrative medarbejdere. Når Lidl åbner sit nye hovedkontor i Aarhus i midten af 2023, er der  gjort plads til 264 cykel parkeringspladser ved det nye hovedkvarter. Og virksomheden har selv indkøbt 20 firmacykler til medarbejderne på det nye hovedkontor.

Med Lidls nye hovedkontor ved Godsbanen centralt i Aarhus bliver det desuden let for medarbejdere og gæster at benytte offentlig transport.

Lidl lægger dog heller ikke skjul på, at nærheden til offentlig transport var én af årsagerne til, at valget faldt på Aarhus. Desuden spillede Aarhus Kommunes ambitiøse klimamålsætninger ligeledes en afgørende rolle.

”Vi ønsker at være en del af en by med grønne ambitioner, og vi ønsker at bidrage til Aarhus Kommunes klimamålsætninger. I en by som Aarhus med klimabevidste borgere kommer vi tættere på den type af kompetencer og arbejdskraft, som er vigtig for en virksomhed som vores,” fortæller Jens Stratmann.

Faktaboks

• Siden 2008 har Aarhus Kommune haft som mål at blive CO2-neutrale i 2030, og kommunen er allerede lykkedes med at halvere sin udledning.

• Af den resterende halvdel står Aarhus’ borgere og virksomheder for ca. 90% af CO2-udledningen.

• Aarhus Kommune søger blandt andet at nedsætte denne udledning gennem klimpartnerskaber med erhvervslivet og virksomheder – som Klimaalliancen Aarhus