Forskere og investorer var samlet til topmøde om investeringer i spinouts

Til Aarhus Investor Summit var over 150 investorer og forskere samlet, herunder stærke life science-spinouts og investorer fra både ind- og udland. De støttede dermed Aarhus’ positive track record med at skabe succesfulde virksomheder inden for området.

Sammenkoblingen af Aarhus Universitets rolle som en førende drivkraft i væksten af life science virksomheder i regionen og en summit fokuseret på pitch, netværk og investeringer, giver en perfekt opskrift på fremme af iværksætteri og innovation i Aarhus.

Søren Boel Pedersen, der er manager for Business Aarhus i Aarhus Kommune og en af nøglepersonerne bag partnerskabet med Aarhus Investor Summit, er meget tilfreds med, hvordan summit’en skaber gunstige vilkår for iværksætteri i Aarhus:

”Jeg er utrolig glad for, at Aarhus Investor Summit endnu en gang skaber en sublim mulighed for, at erhvervslivet kan mødes og skabe grobund for endnu flere iværksættere og startups i byen. Det var fantastisk at se et rekordstort antal deltagere i år, og jeg håber, at arrangementet vil fortsætte med at vokse og tiltrække endnu flere talentfulde og innovative mennesker til Aarhus. Science Edition er også et vigtigt fokus med byens stærke forskningsmiljø. Med det øgede fokus fra alle på og omkring universitet kan vi opnå betydelige resultater,” siger Søren Boel Pedersen.

Over 20 forskere og spinouts deltog den 9. maj i summit'en og præsenterede deres projekter for en række investorer og indflydelsesrige nøglepersoner i økosystemet. Deltagerne fik mulighed for at møde forskellige investorer fra både ind- og udland, herunder repræsentanter fra organisationer som Novo Holdings, Danmarks Eksport- og Investeringsfond, NOON Ventures, Danish Business Angels, North Ventures, Scale Capital, Lundbeckfonden, Volvér VC og mange flere.

"Vi er glade for at kunne bidrage til videndeling om den svære disciplin at investere i og skabe succesfulde spinouts. Aarhus Investor Summit Science Edition skaber ikke kun en platform for potentielle investeringer, men også et rum for erfaringsudveksling og netværk blandt investorerne på tværs af business angels og venture fonde. Vi håber, at summit’en vil føre til endnu flere science-drevne virksomheder i Aarhus og at flere investorer får øjnene op for de styrkepositioner, som vi har her,” tilføjer Mai Louise Agerskov, CEO i INCUBA, hovedarrangøren bag Aarhus Investor Summit.

Med tre bio-tech selskaber på CV’et og stor kommerciel succes er Simon Glerup et perfekt eksempel på en forsker fra Aarhus Universitet, som i høj grad er lykkes med at tiltrække kapital til sine tre spinouts fra Aarhus Universitet. Som co-founder i både Draupnir Bio, Muna Therapeutics og Teitur Trophics har han i løbet af de sidste fem år indsamlet omkring 1 mia. kr.

"Jeg mener, det er vigtigt at deltage i Aarhus Investor Summit af tre årsager. For det første er det vigtigt at støtte og styrke det lokale økosystem af investorer. For det andet er det væsentligt, at vi mødes og taler om, hvordan vi kan forstærke trenden af den voksende klynge af bio-tech virksomheder i Aarhus. Sidst men ikke mindst er Aarhus Investor Summit en mulighed for at møde kapital. Ikke alene i form af investeringer, men også intellektuel og social kapital,” siger Simon Glerup.