Jobfest i aarhusianske virksomheder

Beskæftigelsen stiger og stiger i Danmark, og også i Østjylland opleves der markant jobvækst. Det skyldes i høj grad virksomhederne i Aarhus Kommune, der vokser markant.

Hverken COVID19-pandemi, tårnhøj inflation, enorme prisstigninger på energi, krig i Ukraine eller et voksende konkursniveau har kunnet lægge en dæmper på den voksende danske lønmodtagerbeskæftigelse, der er på et rekordhøjt niveau. I Østjylland og særdeleshed Aarhus går det rigtigt stærkt.

Når vi ser på udviklingen i hele Danmark, viser lønmodtagerbeskæftigelsen fra første kvartal 2019 til fjerde kvartal 2022, at jobudviklingen i de danske virksomheder kun er gået én vej de seneste to år – op ad!

Ser man på perioden fra første kvartal 2021, til fjerde kvartal 2022 er beskæftigelsen i Danmark vokset med knap 220.000 beskæftigede svarende til 12 procents vækst.

Stigning på 20.139 lønmodtagere i Aarhus
    Beskæftigelsesudviklingen i Aarhus og Østjylland har også oplevet en markant vækst. I Aarhus er den private beskæftigelse vokset med 20.139 lønmodtagere eller 15,5 procent fra første kvartal 2021 til fjerde kvartal 2022.

Dermed nærmede lønmodtagerbeskæftigelsen i Aarhus Kommunes virksomheder sig 150.000 lønmodtagere. I fjerde kvartal 2022 manglede blot 279 lønmodtagere for at runde denne milepæl og holder tendensen, vil milepælen blive passeret, når de kommende beskæftigelsestal for første kvartal 2023 foreligger.

Antallet af årsværk i Aarhus er tilsvarende vokset med 14,1 procent fra første kvartal 2021 til fjerde kvartal 2022 og 11,3 procent fra fjerde kvartal 2020 til samme kvartal 2022.

Figur 2. Privat lønmodtagerbeskæftigelse (Aarhus og resten af Østjylland) samt årsværk (Aarhus), 2019K1-2022K4.

Kilde: Danmarks Statistik LBESK. Beregninger foretaget af eStatistik.

Samlet set er beskæftigelsen i hele Østjylland i perioden vokset med knap 35.000 lønmodtagere, hvilket svarer til en vækst på 12,4 procent. Aarhus er den helt store vækstmotor og tegner sig for 57,6 procent af væksten i lønmodtagerbeskæftigelsen i Østjylland fra perioden første kvartal 2021 til fjerde kvartal 2022.

Væksten er i høj grad sket indenfor brancherne ’Videnservice’, ’Hoteller og restauranter’, ’Handel’ og ’Information og kommunikation’. Indenfor ’Hoteller og restauranter’ alene er beskæftigelsen øget med 1.657 lønmodtagerjob, hvilket svarer til en vækst på hele 21,1 procent, hvorved branchen tegner sig for 14,9 procent af den samlede vækst i Aarhus Kommunes lønmodtagerbeskæftigelse fra 2021 til 2022. En meget markant udvikling da branchens beskæftigelse blot udgør 4,5 procent af den samlede beskæftigelse i Aarhus Kommune.

Den private sektor samlet set er den væsentligste bidragsyder til væksten i lønmodtagerbeskæftigelsen i Aarhus Kommune, og videnstunge rådgivervirksomheder har også haft markant vækst. Omvendt har der i perioden væksten i den offentlige administration kun udgjort 24 personer, svarende til 0,3 procent.