Aarhus i offensiven for styrket cyber- og informationssikkerhed

Underskrifterne er sat! Tirsdag d. 28. marts mødtes mere end 50 deltagere fra 30 organisationer i et fælles konsortium for cyber- og informationssikkerhed – og skrev under på forpligtende samarbejde på tværs af universitet, interesseorganisationer, kommune og stærke it-virksomheder.

Omdrejningspunktet for mødet var cyber- og informationssikkerhed - et fælles anliggende, som Aarhus Kommune har taget initiativ til at satse på. På mødet præsenterede Deloitte en helt ny analyse af markedet for cyber- og informationssikkerhed, der bl.a. viser, at Aarhus har en styrkeposition inden for området, og at Aarhus har forudsætningerne for at gå forrest i kampen om at skabe en mere cybersikker fremtid.

Rapporten påpeger, at Aarhus er en by med:

• et solidt fundament af forskning i verdensklasse,
    • en videnskabelig og markedsmæssig førertrøje i kryptologi og andre sikkerhedsteknologier
    • konkurrencedygtige it- og teknologivirksomheder,
    • og ikke mindst en partnerskabsorienteret erhvervskultur

Den fulde rapport med 8 hovedkonklusioner kan læses her: https://smart.aarhus.dk/cybersikkerhed/analyse-af-markedet-for-cyber-og-informationssikkerhed-2023/

Fyrtårnet i satsningen på cyber- og informationssikkerhed er Security Tech Space. Security Tech Space skal være et kraftcenter, der er med til at sikre et moderne, digitalt forsvar i danske virksomheder - særligt for de små og mellemstore virksomheder for hvem manglende viden, kompetencer og ressourcer kan være en barriere for handling i en tid, hvor cybertruslen er høj.

99 procent af danske virksomheder er små- og mellemstore. 44 procent af dem har for lavt et sikkerhedsniveau og 24 procent har ikke gennemført helt basale it-sikkerhedsforanstaltninger.

Aarhus en stærk position i forhold til at styrke cyber- og informationssikkerheden bl.a. for Danmarks små- og mellemstore virksomheder. Men det skal gøres i fællesskab og drives af et økosystem af universitet, etablerede tech-virksomheder, innovative start-ups og en stor videns- og talentmasse, som samlet kan arbejde på at imødegå trusler og udfordringer.

Sidst men ikke mindst blev der på mødet sat en masse underskrifter på et 'letter of commitment,' hvor parterne forpligter sig på et ambitiøst samarbejde på tværs.

Næste skridt er at få nedsat en bestyrelse og få ansat en direktør for Security Tech Space. Vil du vide mere om vores cyberindsats i Aarhus? Læs mere på https://smart.aarhus.dk/cybersikkerhed