Aarhusianske virksomheder er udfordrede, men flertallet forventer positiv udvikling i 2024

Erhvervslivet i Aarhus viser vækst, og trods øget usikkerhed er der fortsat tro på fremtiden. To nye rapporter fra eStatistik og Silverlining Research har taget temperaturen på den aktuelle erhvervssituation i Aarhus.

Aarhus Kommune har gennem analysefirmaet eStatistik fået udarbejdet en rapport, som viser de seneste tal for den erhvervsmæssige udvikling i Aarhus.

Baggrunden er et 2023 med geopolitiske spændinger, usædvanligt klima og usikkerheder på eksportmarkeder, som udfordrer kompasset i mange virksomheder.

Rapporten viser blandt andet, at de seneste års jobvækst fortsatte ind i 2023, hvor Aarhus for første gang nogensinde passerede 150.000 beskæftigede i den private sektor. På 10 år er der skabt 40.000 nye jobs i Aarhus, hvilket svarer til en fremgang på 36 procent. Rapporten viser dog samtidig et fald indenfor iværksætteri på ca. 20% - en tendens som ikke kun gør sig gældende i Aarhus, men i hele landet og som afspejler en periode med gode beskæftigelsesmuligheder men samtidig med høj usikkerhed og renteniveau.

Aarhus Kommune har ligeledes ved udgangen af 2023 fået analysefirmaet Silverlining Research til at gennemføre en større erhvervsklimaundersøgelse blandt 400 virksomheder i byen. Undersøgelsen viser trods et fald, at det fortsat er et flertal af aarhusianske virksomheder, som går ind i 2024 med tro på fortsat økonomisk vækst.

Ifølge undersøgelsen forventer 58 procent af virksomhederne en positiv økonomisk udvikling i år. 29 procent forventer, at deres økonomiske situation forbliver uændret, mens 11 procent forventer en negativ økonomisk udvikling.

27 procent af virksomhederne forventer at have flere medarbejdere i år. 63 procent forventer, at antallet af ansatte vil forblive uændret, mens kun seks procent forventer at have færre medarbejdere i løbet af 2024.

Borgmester i Aarhus Jacob Bundsgaard siger:

"Det seneste år har været udfordrende med inflation, usikkerhed på eksportmarkederne og geopolitiske spændinger. Men på trods af disse vanskeligheder, har størstedelen af de aarhusianske virksomheder klaret sig godt og ser fremad med optimisme. Dette understreger virksomhedernes evne til hele tiden at se nye muligheder og holde udviklingen på ret kurs. Resultaterne viser styrken i vores erhvervsmiljø og understreger vores forpligtelse til at imødekomme skiftende behov."

I de to rapporter kan du desuden læse at:

• 65% af virksomhederne er i høj grad eller meget høj grad tilfredse med at drive virksomhed i Aarhus Kommune
    • Der er stigende tilfredshed med det kommunale vejnet
    • Færre har oplevet ikke at kunne besætte ledige stillinger med kvalificerede medarbejdere
    • Virksomhederne oplever stigende forventninger til deres arbejde med bæredygtighed
    • Kvinder udgør med 38 procent en stigende andel af de selvstændige i Aarhus

Sidst opdateret: 6. marts 2024