Nyt investeringsråd i Aarhus satser på sundhedsinnovation

Aarhus Byråd har etableret en ny sundhedsfond på 105 millioner kroner, der skal styrke ældre aarhusianeres sundhed gennem innovative løsninger.

Med et flertal i Aarhus Byråd blev det besluttet, at etablere en sundhedsfond på DKK 105 millioner, der skal investere i at reducere de udfordringer, som der forventes at komme med flere ældre og kronikere i Aarhus Kommune.

Initiativet forventes at skabe samarbejde mellem lokale forskere, virksomheder og sundhedsprofessionelle for at udvikle banebrydende løsninger. Desuden vil der blive investeret i teknologi og forskning, der kan forbedre livskvaliteten for de ældre borgere i Aarhus og omkringliggende områder.

“Der er mange muligheder for både at bidrage til sund alderdom og styrke innovation i Aarhus. Iværksættere og etablerede virksomheder kan sammen med civilsamfundet finde nye veje til flere gode leveår,” udtaler Lone Ryg Olsen, erhvervsdirektør ved Aarhus Universitet, via The Kitchen

Øget fokus på sundhedsinnovation

Aarhus har fokus på at positionere sig som en førende by indenfor sundhedsinnovation, hvilket også kan tiltrække nye talenter og investeringer til Aarhusregionen. Det nye investeringsråd vil arbejde sammen med forskellige aktører for at sikre, at de bedste ideer og projekter får den nødvendige støtte til at blive realiseret.

Det garvede investeringsråd til også stor fokusere på tidlig opsporing af demens og kroniske sygdomme, samt at fremme initiativer for et aktivt liv uden sygdom.

Investeringsrådet består af:

• Leif Vestergaard Pedersen (udnævnes til formand for investeringsrådet), formand for Etisk Råd og tidligere administrerende direktør for Kræftens Bekæmpelse
    • Lone Ryg Olsen, erhvervsdirektør, Aarhus Universitet
    • Helle Terkildsen Maindal, institutleder for Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet
    • Philipp Schröder, professor på Institut for Økonomi, Aarhus Universitet
    • Mogens Vestergaard, professor på Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet
    Sidst opdateret: 25. juni 2024