De har holdt arrangementer for over 250 millioner kroner, nu er de landets største

Evarto er skabt af tre iværksættere fra Aarhus, og fungerer som møde- og eventbranchens svar på Airbnb. Platformen hjælper private danskere og virksomheder i alle størrelser med at finde og booke events.

De lancerede første version af deres platform den 1. januar 2020, og på trods af de udfordringer de stod overfor som følge af corona nedlukningen i marts 2020, så er Evarto vokset sig til landets største platform på meget kort tid. Alene i 2023 oplevede de en vækst på over 100% i både antal samarbejdspartnere og bookinger, hvilket resulterede i arrangementer for over 250 millioner kroner.

Evarto blev grundlagt af Jesper Friis Bruun og Kenneth Wernst Christensen, som begge har haft deres gang på Aarhus Universitet. Ejerkredsen udgøres også af Søren Lund, som stødte til for at udvikle platformen.

“Visionen er at give danskerne den samme brugeroplevelse, som man har oplevet fra platforme som booking.com og Just-Eat, bare når man leder efter rammerne til begivenheder som bryllupper, barnedåb, fødselsdagsfejringer eller professionelle arrangementer som julefrokoster, konferencer og møder,” siger Jesper Friis Bruun, stifter og medejer.

Sagde nej til investering

Rejsen har budt på mange facetter af oplevelser for de 3 sprudlende iværksættere, blandt andet et afslag på en investering på 3.2 millioner kroner.

“Både investorer gennem investornetværket DanBAN og investorprofiler, som vi lærte at kende gennem vores eget netværk, var meget interesserede i vores forretning på bagkanten af corona. Vi havde brugt tiden under nedlukningen på at opbygge den største søgemaskine på markedet inden for fest-, møde- og konferencesteder, og det gav meget opmærksomhed, da virksomhederne og de private danskere igen skulle booke møder og festlige begivenheder, fortæller Jesper og fortsætter:

– I foråret 2022 stod vi helt konkret med et tilbud om en investering på 3,2 millioner kroner, men valgte kort før underskrift at trække os. Vi havde det lidt skidt med det, da der var brugt meget tid på aftalen, men vi havde ganske simpelt fået så meget gang i forretningen på meget kort tid.”

Jesper Buch var med på råd

Efter at have givet afslag på investeringen, søgte Aarhus-iværksætterne efter nogen som havde været på en lignende rejse med en digital markedsplads. Den søgen fik dem til Frederiksberg i foråret 2022, hvor de mødtes hjemme hos Jesper Buch.

“Hans anbefaling var meget klar: Med vores nuværende cashflow og stærke interne kompetencer på alle discipliner ville han, hvis det var hans forretning, fortsætte på egen hånd, indtil det internationale potentiale var bevist. Herefter kunne man springe de klassiske private investorer over og hente penge direkte fra kapitalfonde til en helt anden værdiansættelse. Dette råd tog vi til os og fokuserede i stedet på at lave en stram plan for forretningen to år frem,” siger Jesper Friis Bruun.

Den danske forretning er med andre ord ved at være godt i gang, hvor Evarto er den klart største platform på det danske marked, og er godt på vej til at starte op på det svenske marked. Her er der allerede blevet solgt ind til de første 20 steder, og de første svenske medarbejdere er allerede ansat.

“Overvejelserne omkring kapitalrejsning begynder derfor inden længe igen at være relevante for Evarto. Vi tror på, at åbningen i Sverige kommer til at give os rigtig meget læring i det at starte forfra i et nyt land, og herefter ser vi ind i en opstart på flere markeder ad gangen, hvilket vil kræve ny kapital,” siger Jesper.

Artiklen indgår i en række af artiklerne fra Grow Aarhus sektionen, som er skabt i partnerskabet mellem TechSavvy Media og Tech City Aarhus, som Aarhus Kommune indgår i. Formålet med artiklerne er at skabe endnu mere synlighed om det aarhusianske tech-miljø og innovationsøkosystem.

Sidst opdateret: 6. marts 2024