Danmark og Aarhus baner vejen for bæredygtige vandløsninger i Indien

Danmark og Aarhus er i fokus i Indien for at sikre rent drikkevand, hvor vores ekspertise i vandforvaltning gør en forskel. Lars Mattson fra Aarhus Kommune Erhverv har lige været i Delhi til India Water Week 2024 sammen med Erhvervsminister Morten Bødskov, DI, Trade Counsil og andre. Formålet var at skabe partnerskaber og fremme danske virksomheders løsninger på Indiens udfordringer med spildevand og rent drikkevand.

Indien står over for store udfordringer med vandmangel og spildevand, der ofte ikke renses i tilstrækkelig høj kvalitet. Landet har en ambition om at genbruge 20 % af spildevandet, men det kræver avancerede teknologier og processer.

I samarbejde med Aarhus Vand bidrager Aarhus Kommune, med anbefalinger til en bæredygtig vandcyklus, herunder renseprocesser, vandspildsreduktion og tiltag, der sikrer rent drikkevand til befolkningen i regionen Rajasthan.

I en video optaget i forbindelse med India Water Week fortæller Lars Mattson om de muligheder, som delegationens besøg har åbnet for dansk viden og teknologi i Indien.

Sammen med virksomheder som SkyTEM og TEMcompany præsenterer Aarhus innovative løsninger, der kan være med til at sikre vandressourcer og forbedre Indiens vandforvaltning.

Se videoen her:

Sidst opdateret: 04. oktober 2024