Ny Erhvervspakke - Budgetforligets betydning for erhvervslivet

Aarhus Kommunes budgetforlig for 2025 indeholder en række initiativer, der får direkte indflydelse på erhvervslivet i kommunen. Forliget fokuserer på at styrke både etablerede virksomheder og iværksættere gennem investeringer og strategiske tiltag, der skal sikre fortsat vækst og innovation i byens erhvervsliv.

En central del af budgetforliget er en ny erhvervspakke, der strækker sig over fire år med en samlet investering på 34,5 millioner kroner frem til 2028. Erhvervspakken er udviklet for at sikre et tæt samarbejde mellem Aarhus Kommune og det lokale erhvervsliv. Kommunen forventer, at erhvervslivet selv matcher eller overgår investeringerne, hvilket understreger det fælles ansvar for væksten i området. Formålet med pakken er at styrke samarbejdet, støtte erhvervsfremme, og sikre en dynamisk erhvervsudvikling, særligt i Aarhus midtby.

Fokus på iværksætteri og scaleups

Iværksættere, herunder kvinder og personer med anden etnisk baggrund, får også en central plads i erhvervspakken. Der er behov for flere kvindelige iværksættere og understøttelse af startups og scaleups, som spiller en afgørende rolle for byens erhvervsfremtid. Aarhus ønsker at fastholde og styrke sin position som en attraktiv erhvervsby, hvor både nye og etablerede virksomheder kan trives​.

Støtte til rekruttering af international arbejdskraft

En anden vigtig del af forliget er den fortsatte indsats for at rekruttere og fastholde international arbejdskraft. Aarhus er i konkurrence med resten af verden, når det gælder om at tiltrække den rette arbejdskraft, og forliget understøtter en kommende strategi, der fokuserer på at tiltrække udenlandsk arbejdskraft, som er vital for virksomhedernes succes​.

Fremtidens handelsliv i midtbyen

Forliget afsætter midler til at udvikle en fælles vision for fremtidens handelsliv i Aarhus' midtby. Processen sker i samarbejde med byens erhvervsdrivende og andre relevante aktører indenfor detailhandel, turisme og kulturliv. Initiativet skal bidrage til en dynamisk og bæredygtig udvikling af byens kerneområde, hvilket vil styrke det lokale erhvervsliv og tiltrække flere kunder og investeringer​.

Styrket erhvervsturisme

Erhvervsturismen er også et fokusområde, hvor Aarhus i forvejen er godt positioneret på den internationale scene. Budgetforliget afsætter midler til fortsat at tiltrække videnskabelige konferencer og kongresser, som skaber økonomisk aktivitet for hoteller, restauranter og andre serviceerhverv i byen. Det forventes, at denne indsats samtidig vil styrke byens forskermiljø, netværk og innovationsmiljøer​.

Budgetforliget for 2025 i Aarhus Kommune sigter mod at skabe gunstige vilkår for både eksisterende virksomheder og nye iværksættere. Med en kombination af økonomiske investeringer, støtte til international rekruttering, og udvikling af midtbyens handelsliv, vil forliget give erhvervslivet i Aarhus et solidt fundament for fremtidig vækst og konkurrenceevne på både nationalt og internationalt plan.

Sidst opdateret: 01. oktober 2024